Jättirekka tulee Lapin teille – ohittaminen vaatii ainakin 400 metriä vapaata tietä

Infografiikka: Tällainen on 104-tonninen yhdistelmä.

infografiikka
Teksti
Petri Pöntinen Jyrki Jantunen
Grafiikka
Hannu Kyyriäinen
Grafiikka
Jukka Fordell

Kohta se on liikenteessä. Se on 32 metriä pitkä ja painaa 104 tonnia. Se tulee Lapin teille. Se on jättirekka, jolle Trafi on myöntänyt kokeiluluvan puukuljetuksiin Inarin ja Kemin välille.

Suomen Kuvalehti selvitti syksyllä 2013, millainen jätti tielle tulee: puurekan ohittaminen vaatii ainakin 400 metriä vapaata tietä, turvallisuussyistä käytännössä vielä reilusti enemmän.

”Euroopan suurin rekka” voisi olla jopa 33,5 metriä pitkä. Yhdistelmään mahtuu 1–3 puutavaranippua lisää yksi superrekka kuljettaa siis kerralla saman määrän kuin kaksi 60 tonnin yhdistelmää.

Metsähallitus arvioi, että polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt pienenevät vähintään 20 prosenttia suhteutettuna kuljetettuun puumäärän. Koska autoissa on paripyörät ja lisäakseleita, tierasituksen ei pitäisi kasvaa.

Kokeilussa Ketosen Kuljetus Oy kuljettaa yhdistelmällä ensisijaisesti Metsähallituksen puita Inarista Rovaniemen rautatieterminaaliin ja Kemiin. Aluksi käytössä on yksi vetoauto, jossa on kaksi perävaunuyhdistelmää. Yhdistelmässä on 13 akselia, joista 10 on varustettu paripyörin.