HKL:n jatko vaakalaudalla

Raitioliikennöitsijä leikkaa kulujaan lähes 60 miljoonalla eurolla. Kuljettajia suututtaa, kun konsultit pohtivat wc-taukojen pituuksia.

Kotimaa
Teksti
Juha Salonen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Pääkaupunkiseudulla on pitkään nautittu Euroopan parhaimmistoon lukeutuvasta joukkoliikenteestä. Sen kova ydin on Helsingin kaupungin liikennelaitos, jonka tuottama metro- ja raitioliikenne kerää matkustajien kehuja vuodesta toiseen.

Siitä huolimatta toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski sirottaa työhuoneessaan tuhkaa ylleen.

”Taloudellisessa tehokkuudessa olemme kuitenkin markkinoiden kärkeä jäljessä”, hän sanoo.

Vielä jokin aika sitten liikelaitoksen käytävillä siteerattiin ylpeästi joukkoliikenteen eurooppalaisia vertailututkimuksia. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne paistatteli parhaiden joukossa.