Emeritusprofessori Kari Uusikylä: Uusi opetussuunnitelma voi olla kohtalokas ujolle ja hiljaiselle

Jättiläismäinen opetusryhmä voi horjuttaa hiljaisen lapsen turvallisuudentunnetta.

Kari Uusikylä
Teksti
Outi Salovaara

Ilmiöoppiminen ja oppilaiden itseohjautuvuus ovat korostuneet peruskoulun uuden opetussuunnitelman myötä. Opettajien ei enää haluta kaatavan tietoa lasten päähän, vaan ohjaavan lapsia aktiivisiksi tiedon etsijöiksi.

Uusi suuntaus näkyy esimerkiksi kouluinvestoinneissa. Homekoulujen tilalle remontoidaan ja rakennetaan uudenlaisia oppimisympäristöjä, joissa jopa yli 80 eri-ikäistä lasta käy koulua samassa avoimessa tilassa.

Kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä on vuosikaudet puhunut hyviä ja tasalaatuisia tuloksia tuottaneen peruskoulun puolesta. Peruskoulun oppimistulokset ovat viime vuosina heikentyneet ja koulut ja oppilaat eriytyneet osaamiseltaan.

Uusikylä sanoo, että tulosten rapautumisen taustalla ovat monet yhteiskunnalliset tekijät kuten valtion koulutusleikkaukset.

Uusikylä pelkää, että uuden opetussuunnitelman myötä lapset voivat jakautua entistä pahemmin voittajiin ja häviäjiin. Uudistus erilaisine jättiluokkasovelluksineen on kuitenkin lyönyt itsensä vahvasti läpi päättäjissä.