Brittilehti: Finavia kaavailee rajua karsintaa lentokenttäverkostoon – toimitusjohtaja sanoo uutisankaksi

Arvostetun brittijulkaisun haastattelussa Finavian kaupallinen johtaja kertoo suunnitelmista karsia lentokenttien määrä puoleen.

Finavia
Teksti
Jyri Raivio

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Valtion lentokenttäyhtiö Finavia aikoo sulkea tai myydä jo lähikuukausina neljä maakuntakenttäänsä.

Jatkossa suunnitelmat ovat vielä hurjempia: päästäkseen edes suunnilleen kannattavalle tasolle yhtiön on luovuttava jopa puolesta nykyisistä kentistään ja karsittava verkosto 10–12 kenttään, joista yksi on sen kruununjalokivi ja lypsylehmä Helsinki-Vantaa.

Näin kertoo Finavian kaupallinen johtaja Joni Sundelin arvostetulle brittiläiselle ilmailualan verkkojulkaisulle FlightGlobalille. Se haastatteli Sundelinia syyskuussa Kiinan Chengdussa, jossa pidettiin lentoyhtiöiden ja lentoasemien laaja reittikonferenssi.

Lyhyessä jutussa on paljon suoria sitaatteja. Sundelin toteaa Finavian myyneen tänä vuonna Lappeenrannan lentokentän ja jatkaa, että ”yhtiöllä on parhaillaan käynnissä prosessi muidenkin kenttien myymiseksi” ja ”lisäksi luultavasti suljetaan yksi tai kaksi kenttää”.

Sundelin ei kerro näiden kenttien nimiä, mutta sanoo toivovansa, että asiassa edettäisiin ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

 

Sundelin kertoo FlightGlobalille kuitenkin myös, että Finavian suunnitelmissa on huomattavasti rajumpiakin toimia. Nykyinen 22 kentän verkosto pitäisi karsia 10–12 kenttään, jotta yhtiö olisi ”suurin piirtein kannattava”.

Sundelin lisää, että ”ehkä tuottaisimme 12 kentällä vielä vähän tappiota riippuen siitä, kuinka saamme kehitettyä toimintaamme”. Hänen mukaansa nykyisin vain Helsinki-Vantaa ja kaksi nimeämätöntä maakuntakenttää ovat kannattavia EBITDA-tasolla. Se tarkoittaa yhtiön tulosta ennen korkoja, veroja, arvon alennuksia ja kuoletuksia.

FlightGlobalin juttu nostaa varmasti kylmiä väreitä maakuntapäättäjien selkäpiihin. Kotimaan lentoliikenne on suurissa vaikeuksissa. Tulevaisuus näyttää epävarmalta, ja kenttien karsiminen puoleen olisi lähes kuolinisku.

 

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen kuitenkin toppuuttelee. Hänen mielestään FlightGlobal on ymmärtänyt ja välittänyt Sundelinin lausunnot täysin väärin. Varkauden ja Porin tulevaisuus on pohdinnan alla, mutta mitään kenttien joukkolahtausta Finaviassa ei suunnitella.

Savolainen korjaa myös yhden FlightGlobalin Sundelinin suuhun panemista perusväittämistä: kannattavuus ei ole Finavialle mikään ongelma. Yhtiö on toimitusjohtajansa mukaan ”erittäin kannattava”.

Kaikki mahdollinen, sitaatteja myöten, on FlightGlobalin jutussa siis mennyt Savolaisen mukaan pieleen. Finaviassa ei kuitenkaan ole vielä päätetty, pyytääkö yhtiö brittilehdeltä oikaisua.

 

Päivitys 6.10.2016 klo 16.17: FlightGlobal on poistanut artikkelin verkkosivuiltaan.