Analyysi: Finnairin uuden strategian toteuttaminen on valtava urakka

Nopeiden Aasian-yhteyksien ja vaihtomatkustuksen tilalle on vaikea kehittää uutta. Finnair supistuu, mutta kysyntä sanelee, kuinka paljon.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Lentokoneiden ja työntekijöiden vähentäminen sekä kustannussäästöt. Uusien, kannattavien lentokohteiden löytäminen. Raskaiden velkojen painaman taseen tervehdyttäminen. Kaiken tämän yhteentulemana kannattavuuden pitäisi parantua viiteen prosenttiin liikevaihdosta, vanhojen hyvien aikojen tasolle.

Siinä pähkinänkuoressa valtion lentoyhtiön Finnairin uusi strategia. Uusi on tosin tässä yhteydessä ehkä liian kunnianhimoinen adjektiivi. Finnairin tervehdyttämisen reseptit ovat olleet tiedossa jo pitkään eikä uusi strategia tuonut yllätyksiä. Nyt tarvitaan enää toteuttamista. Koko savotta on tarkoitus viedä läpi puolessatoista vuodessa tinkimättä yhtään vastuullisuuden eli päästöjen vähentämisen tavoitteista.

Se tulee olemaan tavattoman vaativa urakka toimitusjohtaja Topi Mannerille ja hänen tiimilleen. Ei kuitenkaan auta muu kuin yrittää. Venäjän ylilentokielto romutti Finnairin vanhan, suoriin Aasian-lentoihin perustuneen strategian. Uusi on saatava toimimaan tai muuten hukka perii ensi vuonna sata vuotta täyttävän lentoyhtiön.