Aalto-yliopiston koekaniinit suunnittelivat viherseinäkkeen

Aalto-yliopisto
Teksti
Jasper Kaarna

Teekkarit, taiteilijat ja kauppatieteilijät löivät viisaat päänsä yhteen. Lopputulos on varaslähtö innovaatioyliopistoon.

Aalto-yliopisto
Tuukka Kingelin ja Krista Kauste osallistuivat viherseinäkkeen suunnitteluun. Kuva: Antti Ahtiluoto

Perjantaina saatiin ensimmäisiä käytännön kokemuksia 2010 aloittavan Aalto-yliopiston poikkitieteellisestä yhteistyöstä. TKK mainostaa, että Otaniemessä järjestetty tämän vuoden Tuotekehitys Gala oli varaslähtö innovaatioyliopistoon.

Tilaisuudessa esiteltiin muun muassa orgaaninen tilanjakaja Sgreen. Se on yksi Aalto-yliopiston poikkitieteellisen yhteistyön kokeiluista.

Sgreen-tilanjakajan kehitti yhdeksän opiskelijan ryhmä, ja sen rahoitti kalustevalmistaja Martela.

Vihreällä imagolla menekkiä

Sgreen pyrkii vetoamaan vihreydellä. Sen voi päätellä paitsi nimestä, myös markkinoinnin ulkoasusta.

TKK:n konetekniikan opiskelija Elina Seppälä vahvistaa brändäyksen merkityksen:

”Nyt kun vihreät arvot ovat nousussa, niin esimerkiksi kaikenlaisilla messuilla yritykset haluavat näyttäytyä vihreinä.”

Taideteollisessa korkeakoulussa (TaiK) teollista muotoilua opiskeleva Tuukka Kingelin mainitsee Sgreenin ensisijaiseksi kohderyhmäksi yritykset ja niiden markkinoinnin.

Kingelinin mukaan käytännön vihreyteen on pyritty tuotteen materiaalivalinnoissa: ”Materiaalina olemme käyttäneet muun muassa kierrätettävää PE-HD-muovia. Jos valmistus veisi kohtuuttomasti energiaa, se olisi tuotteen imagolle haitaksi.”

Stressi ja kaipuu luontoon

Vihreyden ohella Kingelin haluaa korostaa myös sosiaalisia arvoja.

”Nykyään ihmisillä on kova kaipuu luontoon. Ajattelimme idean tarjoavan myös siihen vastauksen. Kasvien kanssa puuhastelu vähentää stressiä, ja parantaa työilmapiiriä esimerkiksi toimistoissa.”

Toisaalta opiskelijat mainitsevat tuotteen eduksi sen helppouden. Viherseinäke ei vaadi huomiota tai aiheuta päänvaivaa, sillä se hoitaa itse itsensä.

Ketä tällainen tuote sitten palvelee? Yritysten imagonrakentajia? Kingelin joutuu pohtimaan: ”Tämä on haastava tuote hyödyn näkökulmasta.”

Poikkitieteellinen yhteistyö

Tuukka Kingelin on siis tavallaan yksi tulevan konseptin koekaniineista: ”Yhteistyö saatiin kyllä toimimaan, mutta aina se ei ollut helppoa. Jokainen meistä joutui ulos siltä omalta tutulta mukavuusalueeltaan. Käytännössä se pakotti oppimaan.”

Aalto-yliopisto on herättänyt paljon keskustelua siitä, alistaako kaupallisuus taiteen. Muun muassa TaiKin kuvataiteiden professori Teemu Mäki on pohtinut, jääkö Aalto-yliopistossa taiteen opiskelijan tehtäväksi tehdä tuotteesta houkutteleva.

Pian taiteen kandidaatiksi valmistuva Kingelin ei kuitenkaan koe oman osa-alueensa jääneen muiden varjoon: ”Tämä hanke oli nimenomaan muotoiluvetoinen.”

Taidekysymykseen Kingelin kuitenkin täsmentää: ”Me ei olla tekemässä taidetta, vaan teollista muotoilua, ja nämä ovat kaksi eri asiaa. Teollisessa muotoilussa ei voi vain taiteilla, vaan täytyy ottaa huomioon paljon teknisiä seikkoja. Tässäkin projektissa lopullinen ulkomuoto on lähinnä teknisten ongelmien ratkaisun tulos.”