1980-luvun Suomi: Näin yhdestä tietokonepelin arviosta tuli ”räikeä provokaatio” Neuvostoliittoa vastaan

Viihdeteollisuus oli reaganismin korvaamaton liittolainen, kun se saarnasi kommunismin pahuutta.

elokuvat
Teksti
Markku Jokisipilä

Diplomaattisia selkkauksia on saatu aikaan rajalinjoista, keskimatkan ohjuksista ja ylimääräisistä sotaharjoituksista. Talvella 1985 nähtiin uutuus: Suomi ja Neuvostoliitto ajautuivat diplomaattiseen kriisiin tietokonepelin takia.

Kyseessä oli Commodore 64 -kotitietokoneelle suunniteltu amerikkalaisvalmisteinen Raid over Moscow -peli, jossa pelaajan tehtävänä oli estää Neuvostoliiton ydinaseisku Pohjois-Amerikkaan hyökkäämällä avaruuteen sijoitetuilla häivepommittajilla Moskovaan. Ylen A-studio teki pelistä paheksuvan jutun ja kommunistinen Tiedonantaja-lehti moitti ”Oppia lapsille, Kremlin ovet sisään” -otsikolla pelin julkeaa neuvosvastaisuutta.

Nykymittapuulla peli on ulkoasultaan karu ja käsikirjoitukseltaan varsin alkeellinen. Kuudesta eri kentästä koostuvassa pelissä piti ensin lentää avaruusasemalta Neuvostoliiton ilmatilaan, sitten ampua tiensä läpi Minskin, Saratovin ja Leningradin ilmapuolustuksen ja tuhota ydinohjusten laukaisualustat.

Moskovassa pelaajan oli tuhottava Kremliä suojaavat tarkka-ampujat ja tankit singolla ennen loppuhuipennusta eli taistelua ydinreaktoria vartioivia robotteja vastaan. Täydellinen suoritus edellytti kaikkien robottien tuhoamista ja pakoa ennen reaktorin ytimen sulamista.

Jakautuminen kuuteen itsenäiseen minipeliin, lentokoneen kolmiulotteinen ohjautuminen ja singonammusten ballistinen lentorata edustivat 1980-luvun puolivälissä pelinkehityksen huippua. Suurin selittäjä pelin pysymiselle kuukausikaupalla myyntilistojen kärjessä oli kuitenkin sen sijoittaminen kylmän sodan poliittiseen ympäristöön.