Riitta Kylänpää hakee kirjoista lohtua.

Tuleeko e-kirjasta kirjabisneksen uusi kovakantinen?

Riitta Kylänpää
Blogit Kohtaamiset 9.11.2010 17:31

Kustantajat ja kirjakauppiaat miettivät kuumeisesti uusia markkinointikeinoja e-kirjojen läpilyömiseksi.

Edelläkävijät ovat ottaneet e-kirjat ja niiden lukemiseen tarkoitetut lukulaitteet omakseen jo aikaa sitten, mutta miten saada myös uutta teknologiaa vastustavat lukijat muuttamaan tottumuksiaan?

Brittikustantaja HarperCollins ja sen verkkoprojekti The Friday Project päättivät kokeilla jotain ennenkokematonta. Kustantaja jakaa marraskuun ajan ilmaiseksi sähköistä versiota Warwick Cairnsin romaanista In Praise of Savagery.

Erikoista HarperCollinsin vedossa on se, että Cairnsin romaani julkaistaan paperimuodossa vasta puoli vuotta myöhemmin.

Kustantaja perustelee kokeiluaan ennakkokohun herättämisellä. Se uskoo, että sähköisen kirjan lukijat synnyttävät riittävästi puhetta kirjan ympärillä ja luovat näin suotuisat markkinat romaanin myöhemmin julkaistavalle pokkariversiolle.

Eli kustantajan visiossa 10 000 sähköversion lukijaa tekee saman, minkä 1 000 kovakantisen version ostajaa teki aiemmin: intohimoiset edelläkävijät vetävät suuret massat perässään.

Kuten asiasta kertonut brittilehti The Guardian muistuttaa, esimerkiksi kirjailija Paulo Coelho ja verkkokirjakauppa Amazon ovat jo pitkään jakaneet tuotteitaan ilmaiseksi sähköisinä versioina. Sen sijaan tässä kokeilussa uutta on nimenomaan markkinointistrategia eli ”ennakkotäkyn” ja ”päätuotteen” suhde.

Nähtäväksi jää, toimiiko kustantajan kaavailema strategia. Ainakaan täysin hukkaan rahat eivät ole menneet – mistä todistuksena se, että tieto kampanjasta on näin kantautunut myös kirjan varsinaisen markkina-alueen ulkopuolelle.

Riitta Kylänpää

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Keskustelu

Amazon Kindlen suosio osoittaa, että järkevästi hinnoiteltu e-kirja on itsessään ylivoimainen tuote, eikä tarvitse kovinkaan kuumeista markkinointia.

Suomen oloissa uusi, kuuma markkinointikeino olisi ylipäätään tuoda suomenkielisiä e-kirjoja markkinoille, ja hinnoitella ne kansainvälisen käytännön mukaan, eli vähintään 30% alle paperiversion hinnan. Akateemisen e-kirjakauppa myy tällä hetkellä paria tusinaa tusinaromaania paperisen hinnalla, eikä ainoatakaan täkäläistä sanomalehteä voi tilata esim. Kindleen.

Näitä luetaan juuri nyt