Blogit

Kohtaamiset-blogi käsittelee kirjallisuutta ja kulttuuria.

Sofi Oksanen ja Juha Vuorinen – kahden valmiin brändin liitto

Blogit Kohtaamiset 27.4.2011 16:31
Karri Kokko

Kustannusalan jymyuutiset saivat jatkoa, kun kirjailijat Sofi Oksanen ja Juha Vuorinen ilmoittivat ryhtyvänsä yhteistyöhön.

Yllätys on melkoinen. Kuka olisi arvannut, että juuri nämä kaksi menestyvää mutta hyvin erilaista kirjailijaa pistävät hynttyyt yhteen.

Ratkaisu on toisaalta looginen. Kaksi valmista kirjailijabrändiä hyödyntää toistensa osaamista. Yrityksen ei tarvitse lähteä nollasta, sen sijaan se voi keskittyä valmiin tuotteen markkinointiin ja myyntiin.

Toisaalta Oksasen ja Vuorisen liitto heijastaa kustannusalan mullistuksia yleensä. Turhat rönsyt karsitaan hyödyttöminä pois ja pitäydytään olennaiseen. Kirjailijan, kustantajan ja kirjakaupan vanha liitto murtuu.

Riski on vähäinen, mutta olemassa. Mitä ajattelee kuluttaja, pitääkö se kompusta räikeänä hyödyntavoitteluna vai toteaako se tuotteen vastaavan tarpeitaan?

Niin tai näin, satsaus ei ole taloudellisesti suuri ja rakenne on helposti purettavissa, jos kirjat eivät mene kaupaksi. Joka tapauksessa onnistumisen todennäköisyyttä lisää laaja ja monipuolinen jakeluverkosto.

Sähkökirjasta uutisessa ei puhuta mitään, mutta veikkaan, että sellaisestakin on ollut puhetta. Jakelukanava vain vaihdetaan toiseen, kunhan kysyntää ilmenee riittävästi.

Kohtaamiset -blogin kirjoittajat

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.