Riitta Kylänpää hakee kirjoista lohtua.

Niklas Herlin suuttui vihreille ”Uuden Suomen” käytöstä

Riitta Kylänpää
Blogit Kohtaamiset 5.12.2010 21:32

Kustantaja Niklas Herlin tyrmistyi kuultuaan vihreiden uudesta vaalitunnuksesta.

”Puolue varasti meidän nimemme”, Herlin jyrähti omistamansa verkkolehden Uuden Suomen sivuilla.

”Vihreät lähtevät vaalikampanjaansa rekisteröidyn tavaramerkin takaa. Sen tavaramerkin nimi on Uusi Suomi”, Herlin kirjoitti.

Lupaa tavaramerkin käyttöön ei Herlinin mukaan ”ole kysytty, saati heille annettu”.

”Puolue käyttää rekisteröityä nimeä kaikkien lakien vastaisesti”, Herlin kirjoitti. ”Ja toivottavasti maksaa laskunsa luvattomasta tavaramerkin käytöstä aikanaan.”

Vihreät ilmoitti tänään lähtevänsä kevään eduskuntavaaleihin uudella tunnuksella.

”Vihreiden vaalislogan on ’Uusi Suomi’, ja kampanjan tunnuksena on vihreä, Suomen vaakunasta tuttu leijona valkoisella pohjalla”, kertoi Vihreän Langan sivuilla julkaistu uutinen.

”Puolueen puheenjohtajan Anni Sinnemäen mukaan kampanjalla halutaan määritellä leijonan merkitys uudelleen”, lehti kirjoitti.

Uutinen ja sitä seurannut Herlinin kannanotto synnyttivät heti kiivasta mielipiteenvaihtoa niin Uuden Suomen sivuilla kuin sosiaalisessa mediassa yleisemminkin. Päällimmäinen reaktio tuntui olevan, että vihreiden tekemä valinta oli ”varkaus” ja ”suuri virhe”, ja moni epäili, että puolue joutuu vielä luopumaan sloganistaan.

Toki esitettin myös epäilyjä mahdollisen oikeusjutun läpimenosta, perusteluna se, ettei vihreiden pyrkimyksiä voi pitää elinkeinotoiminnan harjoittamisena.

Niin tai näin, vihreiden vaalikampanja alkoi räväkästi – ja varmasti myös tietoisena siitä, että slogan tulee synnyttämään voimakkaita reaktioita. Nähtäväksi jää, kenen laariin kuohunnan synnyttämät pärskeet lopulta satavat.

Riitta Kylänpää

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Keskustelu

Muistakaapa kaikki myös maksaa päivänvalon käytöstä sille espanjalaiselle auringon omistajalle, joka oli tässä äskettäin otsikoissa.

-Pois sotatorvi ja miekka, tilalle kannel ja seppele! Ja vaakunaan naurava leijona.
-Emme ole ruotsalaisia, emmekä tahdo tulla venäläisiksi; haluamme tulla siksi mitä olemme: olemme eurooppalaisia!

Liekö kuitenkin yhteinen mainostemppu? Onhan Herlinin tallissa huomattava vihreä edustus.

Muuten se Vihreiden elukka on valkoinen Ruotsin leijona.
Merkitseekö slogan Uusi Suomi itseasiassa sitä, että Vihreät tähtäävät siihen, että Suomi liitetään taas osaksi Ruotsia?

Kenellehän olen korvausvelvollinen, jos hyväksikäytän tässä kohtaa ilmaisua ”myrsky vesilasissa”?

Lainaan PRH:n verkkosivuja: ”…tavaramerkki ei saa olla sekoitettavissa muiden aikaisempiin tavaramerkkeihin tai toiminimiin…Sekoitettavuus syntyy jos merkit ovat identtiset tai samankaltaiset ja ne koskevat samoja… tavaroita ja palveluita. Esimerkiksi Eskimo–tavaramerkki on rekisteröity jäätelölle luokassa 30, mutta se on voitu rekisteröidä myös vaatteille luokassa 25, koska rekisteröintien kattamat tavarat ovat erilaisia.”

Vaara sekoittaa verkkolehti ja poliittinen puolue toisiinsa lienee varsin pieni. Ihan vastaavalla tavalla US on voinut ottaa tunnusvärikseen sinisen vaikka se oli jo yhden makkara- ja suklaamerkin tunnuksena (ja tavaramerkkinä) – noita kun ei oikein voi sekoittaa keskenään.

Kaiken lisäksi ”uusi Suomi” on ihan normaali suomen yleiskielinen ilmaus, jota yksikään yritys ei voi täydellisesti omia käyttöönsä: vaikka Markku Pölösen yrityksen nimi onkin Suomen filmiteollisuus, kyllä ilmausta ”Suomen filmiteollisuus” silti voi käyttää ihan yleiskäsitteenäkin rikkomatta mitään tuotemerkkiä.

Herlin on fiksu mies ja tietää tämän itsekin, mutta onhan tämä mainio keino saada julkisuutta omalle julkaisulleen.

Mitä ihmettä joku leijonavaakuna tekee vihreiden vaalimainoksessa? Eikös kuva kalliista jäteveden pienpuhdistamosta olisi paljon realistisempi vaihtoehto? Vastaavasti tekstiosuuden voisi korvata kopiolla energiaveron rajusta korottamisesta kertovasta lehtiuutisesta; nuo korotuksethan koskevat jokaista Suomen kansalaista. Näin äänestäjät saisivat paljon totuudenmukaisemman kuvan puolueen ajamista tavoitteista.

Voidaan kysyä, miksi Raunio haluaa antaa ymmärtää, että Vihreät korottaisivat veroja vain kiusatakseen suomalaisia veronmaksajia.

Vihreiden Panu Laturi näyttää poulustautuvan sillä, ettei heidän ”Uusi” ole erisnimi vaan adjektiivi. Miksikähän se kuitenkin logossa on kirjoitettu isolla alkukirjaimella? Ainakin minun ensireaktioni, jo ennen Herlinin kolumnia, oli se, että yhdistin Vihreiden ”Uuden Suomen” verkkolehti ”Uuteen Suomeen”. Ehkä koko metakkaa ei olisi syntynyt, jos logossa olisi lukenut ”uusi Suomi”.

Kalevi
Lauseen alussa käytetään isoa kirjainta.
Lauseen keskellä on manifestissa käytetty sanassa ”uusi” johdonmukaisesti pientä alkukirjainta.

Vihreiden vaalitouhu näyttää olevan populismia parhaimmillaan. Herää epäilys, että tässä yritetään käyttää samoja periaatteita, kuin on eräällä nousuun pyrähtäneellä, entisellä pienpuolueella. (Jota Vihreätkin taisivat kovasti syyttää populismista.)
Eipä näin keinotekoinen copy-paste-menetelmä taida paljoa auttaa.

Luulisi Braxin oikeusministerinä hieman neuvoneen Vihreitä… ?

Rekisteröidyn tavaramerkin käyttö poliittisessa mainoslauseessa… vaakunan käyttö poliittisessa mainoslauseessa …

Sekä Uusi Suomi, että Vihreät käsittelevät poliittisia aiheita ja niihin liittyviä arvoja julkisesti niin tavaramerkin sekoittaminen on olennaista.

Koskitar kirjoitti edellä, että ”Voidaan kysyä, miksi Raunio haluaa antaa ymmärtää, että Vihreät korottaisivat veroja vain kiusatakseen suomalaisia veronmaksajia.”

Onko Koskittarella sitten parempi vastaus tarjottavanaan? Minkä takia vihreät ovat jo vuosien ajan olleet niin hanakasti korottamassa veroja ja touhuamassa monenlaisia uusia säädöksiä, joiden myötä tavallisen suomalaisen elämä käy päivä päivältä vaikeammaksi ja kalliimmaksi?

Näin siis siitäkin huolimatta, ettei kyseisillä säädöksillä ole pystytty osoittamaan olevan saavutettavissa minkäänlaista konkreettista hyötyä sen paremmin ihmisille kuin ympäröivälle luonnollekaan. Haitat sen sijaan ovat hyvinkin ilmeisiä.

Minä en rupea Vihreiden veroehdotusten perusteluja tänne luettelemaan. Lähinnä kommentoin tuota tarkoitushakuista motiivien vääristelyä.

Niinpä niin. On aivan ymmärrettävää, että asianosaiset eivät halua puhua vihreiden innokkaasti ajamien rangaistusluontoisten veronkorotusten perusteluista. Nuo perustelut kun ovat niin hataria, etteivät ne kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua. Niinpä koko kiusallisesta aiheesta on parempi vaieta – varsinkin näin vaalien alla.

Näitä luetaan juuri nyt