Blogit

Kohtaamiset-blogi käsittelee kirjallisuutta ja kulttuuria.

Niklas Herlin suuttui vihreille ”Uuden Suomen” käytöstä

Blogit Kohtaamiset 5.12.2010 21:32
Karri Kokko

Kustantaja Niklas Herlin tyrmistyi kuultuaan vihreiden uudesta vaalitunnuksesta.

”Puolue varasti meidän nimemme”, Herlin jyrähti omistamansa verkkolehden Uuden Suomen sivuilla.

”Vihreät lähtevät vaalikampanjaansa rekisteröidyn tavaramerkin takaa. Sen tavaramerkin nimi on Uusi Suomi”, Herlin kirjoitti.

Lupaa tavaramerkin käyttöön ei Herlinin mukaan ”ole kysytty, saati heille annettu”.

”Puolue käyttää rekisteröityä nimeä kaikkien lakien vastaisesti”, Herlin kirjoitti. ”Ja toivottavasti maksaa laskunsa luvattomasta tavaramerkin käytöstä aikanaan.”

Vihreät ilmoitti tänään lähtevänsä kevään eduskuntavaaleihin uudella tunnuksella.

”Vihreiden vaalislogan on ’Uusi Suomi’, ja kampanjan tunnuksena on vihreä, Suomen vaakunasta tuttu leijona valkoisella pohjalla”, kertoi Vihreän Langan sivuilla julkaistu uutinen.

”Puolueen puheenjohtajan Anni Sinnemäen mukaan kampanjalla halutaan määritellä leijonan merkitys uudelleen”, lehti kirjoitti.

Uutinen ja sitä seurannut Herlinin kannanotto synnyttivät heti kiivasta mielipiteenvaihtoa niin Uuden Suomen sivuilla kuin sosiaalisessa mediassa yleisemminkin. Päällimmäinen reaktio tuntui olevan, että vihreiden tekemä valinta oli ”varkaus” ja ”suuri virhe”, ja moni epäili, että puolue joutuu vielä luopumaan sloganistaan.

Toki esitettin myös epäilyjä mahdollisen oikeusjutun läpimenosta, perusteluna se, ettei vihreiden pyrkimyksiä voi pitää elinkeinotoiminnan harjoittamisena.

Niin tai näin, vihreiden vaalikampanja alkoi räväkästi – ja varmasti myös tietoisena siitä, että slogan tulee synnyttämään voimakkaita reaktioita. Nähtäväksi jää, kenen laariin kuohunnan synnyttämät pärskeet lopulta satavat.

Kohtaamiset -blogin kirjoittajat

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.