Riitta Kylänpää hakee kirjoista lohtua.

M. C. Escher – Älä usko silmä mitä vain

Riitta Kylänpää
Blogit Kohtaamiset 11.3.2010 07:30
m c escher M. C. Escher: Päivä ja yö.Puupiirros, 1938.

M. C. Escherin intiimi näyttely täydentää hienosti nyt jo päättynyttä Picasso-spektaakkelia.

Amos Andersonin taidemuseon hämärästi valaistuihin pikku huoneisiin ripustetuilla töillä on ensin ajateltuna vähän tekemistä Picasson suurieleisen, ekspressiivisen ja vitaalisen ilmaisun kanssa. Toinen näpertelee grafiikkansa parissa kuin kelloseppä, toinen on luomistyössä mukana koko kehollaan.

Mutta molemmissa on kyse toisin näkemisestä ja toisin näyttämisestä. Kubismin luoja keksi katsoa aihettaan yhtä aikaa monesta suunnasta. Escher leikkii aivojen opitulla ja ehdollistuneella tavalla nähdä ja hahmottelee lumetodellisuuden, joka on ja ei ole totta.

Monet Escherin työt esittävät konkreettisesti metamorfoosin ja samalla kaiken syvällisen taiteen idean. Jokin muuttuu toiseksi; molemmat ovat olemassa yhtä aikaa, mutta kumpi niistä on pääasia?

Kun katsoo lintua, näkeekö siinä koristeellisen höyhenpuvun, olennon joka osaa lentää ja laulaa, vai onko linnun idea kaikessa mikä sitä ympäröi?

Amoksen näyttelyssä Escherin taiteeseen voi myös osallistua. Lapsille on varattu oma työpaja ja tilaan on rakennettu myös aito Amesin huone, jossa havainnon ja todellisuuden mutkikasta suhdetta voi testata omin neuvoin.

M. C. Escher: Mahdottomia maailmoja. Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 11. huhtikuuta saakka.

Riitta Kylänpää

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Keskustelu

Näitä luetaan juuri nyt