Kyllä Google tietää: "Like" on "paras" kustantamo

Profiilikuva
Blogit Kohtaamiset
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Helsingin Sanomain tekemä kustantamoiden ”laatuvertailu” synnytti monenlaisia reaktioita. Oma vaikutelmani seuranneesta keskustelusta oli, että lehden ideaa pitivät hyvänä ja käyttökelpoisena kirjallisuuden ulkopuoliset tahot, kun taas kirjailijat pitivät ”tutkimusta” enemmän tai vähemmän hömppänä.

Tässä Jukka Laajarinteen, Hannu Helinin, nimimerkki Yks Kaken ja allekirjoittaneen reaktiot.

Muitakin kehitelmiä esiintyi. Jukka Kemppinen käytti hyväkseen HS:n keräämää raakadataa ja pelkisti aineistosta oman listansa. Parnasson päätoimittaja Jarmo Papinniemi sen sijaan luokitteli kustantajat lehdessään julkaistujen arvostelujen määrän perusteella.

Omaperäisin ja hauskin oli Reijo Vallan keksintö: hän ”tutki” kustantajien ”laatua” google-hakujen avulla. Mitä enemmän osumia, sitä ”parempi” kustantamo. Näin mitaten kustantamoiden ykkönen on Like (yli 2,3 miljardia osumaa).

Suomen Kuvalehti ja Like ovat osa Otava-konsernia.