Riitta Kylänpää hakee kirjoista lohtua.

Elina Brotherus katselee alastonta itseään toisten silmin

Riitta Kylänpää
Blogit Kohtaamiset 26.2.2010 16:01

elina brotherus

Näyttelyn perusasetelma on selkeä: kaksi miestä maalaamassa alastonta naista. Lopputulos on kuitenkin kaikkea muuta kuin yksiselitteinen.

Kuvataiteen sanallinen kuvailu on harvoin helppoa, mutta tässä tapauksessa se on poikkeuksellisen monimutkaista.

Korjaamon galleriaan pystytetyn näyttelyn pitäjiksi on nimetty kolme henkilöä, valokuvaaja Elina Brotherus sekä taidemaalarit Jan Neva ja Teemu Korpela. Tässä näyttelyssä heidän roolinsa poikkeavat perinteisestä.

Gallerian seinillä katsojan silmiin osuu kolmenlaisia töitä. Ensinnäkin on valokuvia, joissa näkyy kaksi miestaiteilijaa maalaamassa muotokuvaa alastomasta naisesta, ja toiseksi on joukko tuon työskentelyn seurauksena syntyneitä piirroksia ja maalauksia.

Kolmantena elementtinä on kahdella kameralla kuvattu ja jälkeenpäin editoitu video, joka ikään kuin dokumentoi koko tapahtuman.

Mielenkiintoisia kysymyksiä syntyy roppakaupalla. Mikä on teos ja kuka on tekijä? Kuka katsoo ketä ja minkä lävitse?

Maalausten tapauksessa vastaus on suhteellisen yksinkertainen. Niissä malli on nähty taiteilijoiden silmin. Mutta onko heidänkään katseensa ammattimaisen neutraali vai onko niissäkin katsottu alastonta naista vain miehisin silmin?

Valokuvissa perspektiivi on toinen, laajempi. Kuvassa ovat yhtä aikaa läsnä sekä malli että hänen ikuistajansa. Tässä tapauksessa tarkkailija on kuvan katsoja. Hän katsoo, kun toiset katsovat mallina olevaa alastonta naista.

Hämmennystä aiheuttaa, että valokuvissa esiintyvä malli on myös kuvien ottaja (kameran itselaukaisin erottuu selvästi hänen jalkansa alla) ja että hän katsoo kuvissa suoraan kameraan. Kameraa tuijottaessaan hän tavallaan tuijottaa kuvan katsojaa silmiin ja siis katselee, kun häntä katsotaan. Samalla katsoja tulee tietoiseksi, että häntä katsotaan…

Katsomisen ja nähdyksi tulemisen kehä on täten loputon ja saa vielä lisää ulottuvuuksia tapahtumia tallentavan videon myötä. Voi kysyä, onko puhdasta, katsojasta ja hänen näkökulmastaan riippumatonta näkemistä – saati taideteosta – lainkaan olemassa.

Näyttely on esillä Korjaamo Galleriassa Helsingissä 21. maaliskuuta asti.

Riitta Kylänpää

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Keskustelu

Blaa, blaa, blaa. Toi muija on ruma. Joku silikonimissi ois ollu siistimpi!

Näitä luetaan juuri nyt