Blogit

Trendejä ja ilmiöitä netistä ja tulevaisuudesta.

Wordament – nettiajan Piilosana

Blogit Kohinaa 9.1.2014 06:54
Kari A. Hintikka
Kirjoittaja on verkostotutkija, futuristi ja konsepti- ja käytettävyyssuunnittelija Otavan Opistolla.

Suomen Kuvalehden Piilosana on ollut klassikko sanapelien ystäville vuosikymmeniä. Nyt sille on ilmestynyt nettiajan haastaja: Wordament.

SK:n Piilosanan ideana on ratkoa ristikko hyvin erilaisilla vihjeillä. Normiristikoissa on yleensä sana- tai kuvavinkki, mutta Piilosanassa vastaukset muodostetaan esimerkiksi kääntämällä lauseita etu- ja takaperin, valitsemalla lauseesta kirjaimia, tutkimalla kirjoja tai muistelemalla uutisia.

Piilosana on ollut esimerkiksi kirjallisuudenystävän, kryptograafikon ja yleisesti sanantyöstäjän kelpo päänvaivaa aikaa ennen nettiä.

Wordamentin saa useimmille älykännyille ja tableteille ja se muistuttaa etäisesti sudokua. Siinä etsitään sanoja 4×4 ruudukosta kahden minuutin aikana.

Pienestä ruudukosta sanoja variaatioineen löytyy käsittämätön määrä. On hyvä todeta heti alkuun, että Wordament pelaa tyystin eri säännöillä kuin mihin on Suomessa totuttu.

Suomenkielinen versio pelaa sijapäätteillä. Sanojen perusmuodoista ja lyhyistä sanoista saa usein kehnot pisteet.

Peli on raivostuttavan koukuttava. Tai pelilogiikan mukaan: tuttava > tuttavasi > aivostuttavasi > raivostustuttavasiko.

Wordament ei hyväksy aivan mitä tahansa, vaan taivutusmuotojen on oltava oikein. Mutta se tukee improvisaatiota suomen kielen uudissanoiksi, kuten ’hiiltonapa’ tai ’loiltava’. Löytämättömien sanojen listalla näkyy usein tuoreita ja outoja ilmaisuja, joita olettaisi löytävänsä lähinnä uudesta proosasta.

Vaikka kyseessä on vain peli, se on oiva vertauskuva siitä, kuinka verbaalinen maailma on muuttunut netin myötä Piilosana-aikaan verrattuna. Pelit ja tulokset katoavat nettiin nopeatempoisesti, eikä toiminnasta jää juuri muistijälkiä saati kirjastoille arkistoitavaa.

Wordamentissa ei juurikaan auta koulutustausta, asiantuntemus tai yleissivistys. Netin tasavertaisuuden hengessä kuka vain voi päästä pistesijojen kärkeen.

Fakkiutuneesta kielikäsityksestä ja oikeaoppisuuden tavoittelusta voi olla jopa haittaa nettiaikana. Juuri siksi peli on tarpeellinen ja nöyryyttävä kokemus itseään sana-alan ammattilaiseksiko kuvittelevallekonasi.

Tavoitteena eivät ole elegantit ja punnitut löydökset viikon kuluessa vaan lähes paniikinomaiset ja sattumanvaraiset ideat tappoaikataululla. Pelistä voi halutessaan löytää yhtymäkohtia myös nykyiseen työelämään.

Toisin kuin Piilosana, peliä ei voi keskeyttää eikä tai arvioida myöhemmin. Peliajan päätyttyä näytetään tuloslista, sanat joita et löytänyt, ja aloitetaan uusi.

Parhaita pelejä ei voi muistella kuin ottamalla ruutukaappaus kesken pelin, eikä niissäkään näe omaa suoritusta. Ja kuka hullu sen tekisi kesken hyvän pelin?

Wordament toimii samalla logiikalla kuin muutkin menestyneet mobiilipelit, kuten Angry Birds. Yksi peli on nopea vaikka kaupan kassajonossa, ja palkinto tulee heti, mutta vain hetkeksi.

Peliä voi suositella jokaiselle sanapelin ystävälle uudenlaisena haasteena. Sitä voi myös suositella poistettavaksi laitteesta puolen tunnin kokeilun jälkeen järjellisen ajankäytön nimissä.