Virtuaalitodellisuus - neljäs tuleminen

Profiilikuva
Blogit Kohinaa
Kirjoittaja on verkostotutkija, futuristi ja konsepti- ja käytettävyyssuunnittelija Otavan Opistolla.

Virtuaalitodellisuus saapuu neljännen kerran arkeemme. Kuten aiemmin, hype on valtaisa.

Oculus Rift, Sony ja monet muut alkavat myydä lähiaikoina datalaseja pelikäyttöön. Niillä ihminen kokee olevansa immersiivisesti eli ympäröivästi jonkin peli- tai muun maailman sisällä.

On paikallaan silmäillä, mitä meille ollaan myymässä taas kerran.

Virtuaalitodellisuuden katsotaan alkaneen Morton Heiligin raskaahkosta Sensorama-laitteesta 1957. Ensimmäinen hype alkoi 1980-luvun lopulla, kun Jaron Lanier ja VPL Research esitteli datalasinsa ja -hanskansa. Sittemmin yhtiö – kuten monet muutkin – meni konkurssiin ja Jaron on keskittynyt kritisoimaan internetiä.

Virtuaalitodellisuudessa voi vaihtaa sukupuolta ja kokea todellisuudesta enemmän, mainostettiin. 25 vuotta vanhat sloganit ovat nyt myös Google Glass -lasien myyntipuheissa.