Tulevaisuuden työt: ammatteja vai taitoja?
Etla julkisti 13.1.2014 suomalaisen muunnelman Oxfordin yliopiston viimesyksyisestä tutkimuksesta (pdf), kuinka paljon ja mitä ammatteja voi kadota automaation, robotisaation ja koneälyn myötä.
Harmillisesti Etlassa kerrottiin katoavimmat ja vähiten katoavat mutta ei mitä tulee tilalle. Jotenkin olisi olettanut, että näitä ammatteja olisi pullahtanut esimerkiksi tulevaisuusselonteossa tai Pekka Himasen tutkijaryhmän työssä viime vuonna.
Suomessa ei ole tietääkseni tehty kertaakaan kunnolla kartoitusta tulevaisuuden ammateista. Yksittäisiä raportteja tupsahtaa toisinaan ja niissä on sellaisia vinkeitä esimerkkejä kuin datapuutarhuri ja keinoälyterapeutti. Bloggaan näistä erikseen.
Tämänhetkisen projektini myötä olen saanut pohtia kotimaisten asiantuntijoiden kanssa, millaisia taitoja koulussa pitäisi opettaa tulevaisuuden työelämän varalle. Koulutusspesialisti Tony Wagner totesi New York Timesissa 31.3.2013: “Tarvitsetko työtä? Innovoi se.” Wagnerin ajatus on mainio mutta jää puolitiehen.
Oikeastaan voi kysyä, onko yksittäiseen ammattiin kouluttautuminen tulevaisuudessa mielekästä. Työntekijän sen paremmin kuin yhteiskunnankaan kannalta.