Sosiaalinen media: nettikänni ja tunnemedia

Profiilikuva
Blogit Kohinaa
Kirjoittaja on verkostotutkija, futuristi ja konsepti- ja käytettävyyssuunnittelija Otavan Opistolla.

Sosiaalinen media -termin eli somen voisi vähitellen unohtaa ja puhua vaikka nettikännistä. Akateemisemmin somen voisi sanoa olevan pikemminkin affektiivinen tai tunne- tai elämysmedia kuin sosiaalinen.

Tuoreimmassa tapauksessa Ylen A2-kannabisillassa esiintyi pipopäinen studiovieras 4.2.2014. Hän ei närkästynyt heti illan aiheesta vaan oli vaiti, mikä tietysti perusteli epäilysten heräämisen. Oli varmaan viihdekäyttäjien edustaja studiossa.

Twitterissä #pipopää herätti heti voimakasta närkästystä. Myöhemmin hän paljastui ms-potilaaksi.

1990-luvulla yksi netin ajatuksista oli tasa-arvo rodusta, koulutuksesta tai iästä riippumatta. Elämäntapavalmentaja Jari Sarasvuo toteutti tätä oikeutta ms-potilaan arvioinnissa. On vaikea sanoa, mikä tässä twiitissä on sosiaalista saati mediaa.

Puuhassa ei ole enää mitään tolkkua. Pikemminkin voidaan puhua aikuisten nettikiusaamisesta. Sama on yleistynyt konferensseissa ja seminaareissa. On hieman joukkonoloa, kun alentavia twiittejä heijastetaan seinälle eikä puhuja tiedä yhtään, miten häntä arvioidaan reaaliaikaisesti.