Trendejä ja ilmiöitä netistä ja tulevaisuudesta.

Lisää käpylehmiä kouluihin

Kari A. Hintikka
Blogit Kohinaa 9.12.2013 07:12

Piti kirjoittaa pikatulostuksen neljännestä ulottuvuudesta, mutta opettajankouluttaja Timo Tossavaisen kirjoitus (HS 5.12.2013) inspiroi välittömästi.

Timon mukaan tietotekniikkaan tuijotetaan liikaa perusopetuksessa ja ennen oli paremmin. Mutta aihe ei ole uutinen, sillä Timo kirjoitti aiheesta …

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Kari A. Hintikka

Kirjoittaja on verkostotutkija, futuristi ja konsepti- ja käytettävyyssuunnittelija Otavan Opistolla.

Keskustelu

Yritin selvittää, mikä suhde Kari A. Hintikalla on opetukseen ja opettajankoulutukseen. Wikipedia kertoo hänestä mm.

Kari A. Hintikka on Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:n (Tieke) erityisasiantuntija ja tietotekniikka-kolumnisti (mm. Mikrobitti, Ylioppilaslehti, Tietoviikko ja Helsingin Sanomat), joka on myös kirjoittanut lyhyttä tieteisfiktiota (mm. Tähtivaeltaja-lehteen)
Hintikka on myös organisoinut kansainvälisen performanssi-taiteilija Stelarcin käynnit Suomessa.

Hintikka valmistui vuonna 1998 Taideteollisesta korkeakoulusta Taiteen maisteriksi (MA in New Media -koulutusohjelmasta) ja on valmistellut vuodesta 2005 alkaen väitöskirjaansa Jyväskylän yliopiston sosiologian laitoksella aiheesta verkkovoima.

No, tässäpä sitä onkin pohjaa ryhtyä arvostelemaan opettajankoulutusta… . Olen usein ihmetellyt, kun Ylelläkin taiteilijat, näyttelijät ja kirjailijat toimivat kaiken maailman asiantuntijoina.

Jos lukee kaksi viimeistä kappaletta Wagnerin artikkelista niin näkee, että hän on hyvin pihalla. Hän vaatii lisää testausta ja kilpailua ja kehuu sitten Suomea parhaana.
Voiko Wagneriin luottaa ennustuksissa, kun hän ei ymmärrä edes nykytilannetta?
Mitä muuten tarkoittaa datanviljely ammattina?

HeSa 6.1. Jyrki Kasvi, tutkimus- ja kehittämisjohtaja Tietoyhteiskunnan
kehittämiskeskus Tieke: ”Meillä on vallalla nokialainen ajattelutapa, että
ongelmat ratkeavat, kunhan vaan on tarpeeksi koneita. Esimerkiksi
eurooppalaisessa mittapuussa kouluissamme on eniten tietokoneita, mutta käytämme niitä vähiten.”

Arvoisa Lukija,

kiitos kommenteista. Pahoittelen verkkaista vastaustani ja kommenttisi julkaisua, kuten muidenkin, uutena bloggaajana en ole vielä aivan sinut SK:n julkaisujärjestelmän kanssa.

Kouluopetuksen arviointiin itselläni ei ole koulutusta, mutta aikuisopetusta olen tehnyt vuodesta 1992, sekä uusien opetusmenetelmien opetuksessa, käyttöönotossa että niiden arvioinnissa. Siksi en ole nojautunut aiheessa vain omiin käsityksiini vaan peilaan ja tiivistän bloggauksesssani omalla nimelläni suomalaisten ammattilaisten käsityksiä, joita esitettiin esimerkiksi Berliinin Educa2013:ssa.

Blogini otti kantaa kymmeniin pedagogiikan ammattilaisiin nojautuen (tosin itse olen samaa mieltä). Kysessä ei ole tieteellinen otos tai tulkinta vaan bloggaukseni oli tulkinta siitä mitä olen puolen vuoden aikana alan ammattilaisilta kuullut eri menetelmillä. Ja nämä ovat ennen PISA-tuloksia.

Kannattaa tutustua bloggaukseni linkkeihin :)

Näitä luetaan juuri nyt