Blogit

Trendejä ja ilmiöitä netistä ja tulevaisuudesta.

Antakaa meille uutisia

Blogit Kohinaa 25.2.2015 11:59
Kari A. Hintikka
Kirjoittaja on verkostotutkija, futuristi ja konsepti- ja käytettävyyssuunnittelija Otavan Opistolla.

Nettijournalismi on edelleen mysteeri suomalaisille joukkoviestimille, vaikka tätä on tehty parikymmentä vuotta. Otsikot, jotka eivät kerro mitään, ovat nykyään arkea myös talouslehdissä ja Ylellä.

Klikkiotsikot (NYT 23.2.) ovat vain pieni osa kasvavaa ongelmaa, jossa perinteiset uutiset eivät enää erotu uutisvirrasta. Suomessa koukutuksiin panostetaan ansaintalogiikoita ja uutta bisnestä enemmän.

Kun otsikossa on kysymysmerkki, sen voi huoletta sivuuttaa "uutisena". Kysymykseen ei uutisessa vastata tai toimitus kysyy lukijan kokemuksia. Niistä koostetaan artikkeli, mitä mieltä "suomalaiset" ovat jostain aiheesta.

Testit ovat suosittu tapa tehdä journalismia ja popularisoida työläitä aiheita. Esimerkiksi Ylen Mika Rahkosen mukaan testit kuuluvatkin nettijournalismiin. Testeillä ei kuitenkaan ole uutisen tapaisia kriteereitä, ja ne vaihtelevat viihdyttävistä jopa harhaanjohtaviin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu