Trendejä ja ilmiöitä netistä ja tulevaisuudesta.

Antakaa meille uutisia

Kari A. Hintikka
Blogit Kohinaa 25.2.2015 11:59
Nettijournalismi on edelleen mysteeri suomalaisille joukkoviestimille, vaikka tätä on tehty parikymmentä vuotta. Otsikot, jotka eivät kerro mitään, ovat nykyään arkea myös talouslehdissä ja Ylellä. Klikkiotsikot (NYT 23.2.) ovat vain pieni osa kasvavaa ongelmaa, jossa perinteiset uutiset eivät enää ...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Kari A. Hintikka

Kirjoittaja on verkostotutkija, futuristi ja konsepti- ja käytettävyyssuunnittelija Otavan Opistolla.

Keskustelu

Julkaisemme Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnassa 250-300 uutista päivässä. Tässä ovat mukana urheilun ja alueiden uutiset.
Sellaiseen määrään mahtuu kaikenmoista ja niin mielestämme pitääkin.

Uutiskäsityksiä ja -makuja on moneen lähtöön, ja monenlaisia meidän pitää pystyä palvelemaan.

Rakensimme kirjoittajan mainitseman Uutisvahdin muun muassa tällaiseen tarkoitukseen.

Kuten Uutisvahdin käyttäjät tietävät, sitä pystyy räätälöimään poikkeuksellisen paljon.

Aiheita on kymmeniä tuhansia.

Käyttäjä voi painottaa aiheita, joista on kiinnostunut ja sulkea kokonaan pois niitä, jotka eivät kiinnosta tai ärsyttävät.

Vasta tällä viikolla julkaisimme Uutisvahdista uuden iOS-version. Siinä käyttäjä voi helposti rakentaa välilehtiä – eli, kuten kirjoittaja muotoilee, eräänlaisia uutisvirtoja – haluamistaan aiheista ja seurata vaikka pelkästään niitä. Android-käyttäjille tämä ominaisuus oli jo aiemmin tarjolla.

Uskomme, että tällainen merkittävästi aiempaa henkilökohtaisempi uutispalvelu on tullut jäädäkseen.

Kehitämme Uutisvahtia jatkuvasti niin, että eri asioista kiinnostuneet löytäisivät sieltä haluamansa näkymän nykyaikaiseen, aiheiltaan ja otteeltaan moniulotteiseen uutistarjontaan.

Totta kai etsimme myös tapoja puhkoa tällaista ns. personointikuplaa eli tarjota suomalaisille aiheita, joista he eivät vielä hoksanneet olevansa kiinnostuneita.

Mika Rahkonen
Kehittämisen päällikkö
Uutis- ja ajankohtaistoiminta
Yle

Kiitos Mika pikaisesta vastauksesta. On sinänsä selvää, että netin ja sosiaalisen median aikana journalismikin etsii uusia muotoja ja ilmaisutapoja, kuten datajournalismi ja testit. Jotkut vaan ovat puritaaneja tässäkin asiassa eli ihan maksaisin vain uutisista :)

Pointti ei ollut kritisoida Ylen mainiota Uutisvahtia vaan sisältömuotoja joita siihen tuotetaan.

Näitä luetaan juuri nyt