Umberto Econ nollauutisia

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Perustetaan lehti, jonka ei ole oikeastaan edes tarkoitus ilmestyä. Ryhdytään tekemään numeroa, joka simuloi sitä, millainen lehti voisi ilmestyä tiettynä päivänä. Päivänä, joka on jo eletty ja jonka uutiset kerrottu.

Eikä Umberto Econ uutuusromaanin minäkertoja edes ole lehden toimittaja, vaikka hän sellaisena esiintyy. Hänen salainen tehtävänsä on kirjoittaa lehden tekemisestä kirja, joka ilmestyisi lehtihankeen luultavan hautaamisen jälkeen.

Numero Zeron tapauksessa on postmodernisti metatasoa metatason päällä eikä oikein mikään sitä, miltä se näyttää tai millaista sen olettaisi olevan. Se tuntuu olevan samalla Umberto Econ satiirisen liioiteltu näkemys mediamaailmasta.

Aiemmin tänä vuonna alkukielellään italiaksi ilmestynyt ja Helinä Kankaan tuoreeltaan suomentama Numero Zeron tapaus sijoittuu vuoteen 1992, ja työn alla oleva lehti on printtijulkaisu. Jos elettäisiin nykyhetkeä, tapahtumat olisi luontevaa sijoittaa nettilehden toimitukseen.

Lehden nimi on Huomenna. Se on tietenkin sopiva uuden ajan medialle – onhan vanhaa maailmaa antaa lehdelle nimeksi jotain nykyhetkeen viittaavaa. Samaan ratkaisuun päätyi myös vuonna 1997 valkokankaille tykitetyn James Bond -elokuvan tekijät: median kautta maailmaa hallitsemaan halunneen pääpahiksen mediaimperiumin nimi oli Huominen (Tomorrow), elokuvan Huominen ei koskaan kuole.