Suoratoiston daavid vastaan goljat – Spotifyn tarina antaa ajateltavaa myös kirja-alalle

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Vuosituhannen taittuessa nykyiseksi suosikkilehtiäni olivat Fast Company ja Business 2.0:n kaltaiset uuden talouden sanansaattajat. Ahmin niistä tarinoita yhdysvaltalaisista start up -yhtiöistä, jotka mitä kekseliäimmillä keinoilla siirsivät toimialoja nettiin. Työssäni Bisnes.fi-aikakauslehdessä pääsin kertomaan suomalaisten teknologiayhtiöiden hurjista visioista.

Hyvin harvasta kuultiin enää dotcom-kuplan puhjettua.

Muutamasta kyllä, ja ne harvat ovatkin suuria menestystarinoita. Sellainen on myös myöhäisempi, vuonna 2006 perustettu ruotsalainen Spotify, joka on noussut kahden nuoren miehen Daniel Ekin ja Martin Lorentzonin hankkeesta New Yorkin pörssissä noteerattavaksi yhtiöksi, jonka markkina-arvo on noin 65 miljardia Yhdysvaltain dollaria eli noin 54 miljardia euroa. Ekistä ja Lorentzonista on samalla tullut miljardöörejä.

 

Spotifyn tarina on se tavallinen sankaritarina, jollaisia yrityksistä kirjoitetaan. Nehän ovat voittajia, sankareita. Niistä yhtiöistä, joiden lupaukset jäävät PowerPoint-kalvoille ja jotka hiipuvan vähin äänin lehtien taloussivuilta, ei tehdä kirjoja – paitsi silloin harvoin, kun mokataan suureellisesti, kuten niin ikään ruotsalainen boo.com.