Suolista huoliin – vai onko sittenkin tässä tietokirjallisuuden nouseva trendi?

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Viime vuonna tietokirjojen bestsellerit käsittelivät siivousta, suolistoa ja selfhelpiä. Niiden lisäksi tietokirjojen myyntilistoilla näkyy elämäkertoja ja henkilökuvia, jotka ovat olleet viimeistään Ari Mennanderin kirjoittamasta Teemu Selänteen elämäkerrasta Teemu (2014) alkaen suomalaisen tietokirjamarkkinan hittejä.

Kustantaja Ville Rauvola Atena Kustannuksesta huomauttaa, ettei Suomessa parhaillaan jylläävä elämäkertabuumi ole lainkaan yllättävä.

”Jos kävi 2000-luvun alkupuolella Englannissa kirjakaupassa, elämäkertojen määrä oli järkyttävä.”

Kun jokin kirjallisuudenlaji keksitään, pian tarjontaa tulee niin paljon, etteivät kaikki nimikkeet suinkaan myy hyvin, hän lisää.

Samaa mieltä on Suomalaisen kirjakaupan kaupallinen johtaja Reetta-Liisa Pikkola, joka nostaa esimerkiksi keittokirjat, joissa vegeruokavalio nousi jokin aikaa sitten hitiksi.