Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Murha-asiantuntija paljastaa, mikä dekkarin kirjoittamisessa on vaikeinta

Blogit Kirjailijan päiväkirja 14.6.2017 19:49
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Kuluva viikko on brändätty dekkariviikoksi. Rikoskirjallisuutta luetaan paljon – etenkin kesäisin. Miksi dekkarit kiinnostavat, dekkarikonkari, kirjailija Tapani Bagge?

”Dekkareissa on parhaimmillaan vetävä tarina, ja ne voivat toisaalta kommentoida maailmaa tarinan kautta. Ne myös tarjoavat lukijalle tilaisuuden kurkistaa yhteiskunnan niihin osiin, joita he eivät omassa elämässään näe.”

Kuinka dekkarigenre on kehittynyt viime vuosikymmeninä?

”Viime vuosikymmeninä on tullut mukaan enemmän kaikkea: raakuuksia, yhteiskunnallisuutta, rikostutkijoiden yksityiselämää. Kirjat ovat pidentyneet vähintään puolella. Toisaalta on tullut vastapainoksi leppeämpiä dekkareita.”

Sen lisäksi että olet kirjoittanut lukuisia rikosromaaneja myös opetat dekkareiden kirjoittamista ja olet kirjoittanut dekkareiden kirjoittamisesta kirjan Se murhaa joka osaa. Mikä dekkarin kirjoittamisessa on vaikeinta?

”Jännitteen ylläpitäminen. Monikin osaa ladata räväkän alun, mutta sen jälkeen menee helposti sormi suuhun. Ongelma on ratkaistavissa suunnittelulla ja taustatyöllä. Täytyy kehittää sellaiset henkilöt, että heidän välilleen syntyy kunnollinen tarina. Ja sitten täytyy suunnitella se tarina. Tietysti faktojen täytyy myös pitää paikkaansa.”

Millaisia vetämäsi murhatyöpajat ovat?

”Viikon mittaan käydään läpi dekkarin tekemisen teoriaa ja käytäntöä ja tehdään pieniä harjoituksia. Tarkoitus on, että kaikki saisivat pajan aikana rikosnovellin valmiiksi. Jotkut käyttävät viikon romaanikäsiksen kehittelyyn tai hiomiseen. Olen myös pitänyt kouluissa parin tunnin pajoja, joissa on porukalla kehitelty lyhyen rikostarinan juoni ja sitten kirjoitettu se yksin tai ryhmissä. Lopuksi on luettu ääneen, mitä on saatu aikaan.”

Mitkä ovat sinulle kaikkien aikojen viisi tärkeintä rikosromaania?

Arthur Conan Doyle: Tulipunainen tutkielma
Dashiell Hammett: Veristä satoa
Raymond Chandler: Pitkät jäähyväiset
Donald Westlake: Kuuma kivi
James Ellroy: L. A. – Langennut kaupunki