Lukumerkki verkkoon
Uusi #kirja-palvelu (www.kirja.fi) pyrkii yhdistämään verkossa kirjat ja ihmiset verkossa, siis tuotteet ja ostajat. Se ei kuitenkaan ole verkkokirjakauppa vaan portaali, jonka johdattelee eli nettikielellä liidaa kävijät verkkokirjakauppoihin.
Palvelussa olevien kirjojen kirjakohtaisilta sivuilta löytyvä ”osta”-painike avaa verkkokirjakauppojen kuvakkeet, joista käyttäjä voi siirtyä haluamansa sivuille hankkimaan teoksen.
Sisältö tuntuu monialaiselta ja hakee varmasti vielä muotoaan. Ainakaan vielä #kirja ei ole niin monipuolinen kuin keväällä avautunut Lukulamppu-palvelu, mutta palveluiden tavoitteetkin ovat toisenlaiset.
Lukulampulla on toimituskunta ja se muistuttaa enemmän verkkolehteä, #kirja:n materiaalin puolestaan toimittavat mukana olevat kustantajat. Kun Tommi Kinnunen kolumnoi #kirja-palvelussa, sen on järjestänyt Bonnier. Kyse on selvästi ja reilusti markkinointiviestinnästä, mutta se ei tietenkään vähennä vaikkapa Kinnusen kolumnin arvoa.
Olennainen osa #kirja-palvelua näyttäisi olevan konkreettinen keskustelun kerääminen. Nimeään täyttäen #kirja kerää Twitteristä hastagillä #kirja-merkityt kommentit. Ovelaa! Linkki tähänkin kirjoitukseen löytyy kohta jonkin aikaa #kirja-palvelun etusivulta.