Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Liikkeessä aivot katsovat kauas

Blogit Kirjailijan päiväkirja 30.7.2018 21:19
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Ihmisen on hyvä nähdä kauas.

Siis kannattaa kävellä.

Tämänkin opin Minna Huotilaisen ja Katri Saarikiven kirjasta Aivot työssä (Otava). Kirjassaan aivotutkijat esittelevät aivotutkimuksen tuloksia työnteon näkökulmasta. Kävelemisen ja aikahorisontin yhteys on osa keholliseksi kognitioksi kutsuttua ilmiötä.

Ajallista suuntautumista on tutkittu kysymällä koehenkilöitä, mitä he aikovat tehdä seuraavaksi. Kysymys on esitetty koehenkilöille, jotka ovat kävelleet, seisseet paikallaan tai istuneet.

Kiinnostavaa on se, kuinka pitkälle tulevaisuuteen koehenkilöt ovat katsoneet. Sanovatko he vievänsä (illalla töiden jälkeen) koiran ulos vai lähtevänsä (jossain vaiheessa) kuukauden lomalle Uuteen-Seelantiin? Aikahorisontti voi olla minuutteja tai vuosikymmeniä, ja tutkimuksissa on selvinnyt, että kävelevien koehenkilöiden ajallinen suuntautuminen kohdistuu kauemmas kuin niiden, jotka ovat paikallaan.

Siis: kävellen katsoo (ja näkee) kauemmas!

 

Kehollinen toiminta suuntaa kognitiivista toimintaa myös muilla tavoilla. Amy Cuddyn tekemässä kokeessa havaittiin, että tutkijan pyynnöstä pari minuuttia ”voima-asennossa” seisseet ihmiset tunsivat itsensä itsevarmemmiksi ja ottivat uhkapelissä suurempia riskejä kuin ne, jotka oli pantu seisomaan ”suojautumisasentoon”.

Voima-asennossa koehenkilöt seisoivat poliisiasennossa hajareisin kädet lanteilla, kädet nyrkissä kattoa kohti tai istuivat mahtipontisesti. Suojautumisasento tarkoitti seisomista jalat vierekkäin, kädet ristittynä ja katse alas luotuna tai istumista jalat tuolin alle ristittynä ja kädet kehon ympäri kiedottuna.

”Paras tapa valehdella mielelleen on käyttää kehoaan”, Huotilainen ja Saarikivi kirjoittavat.

 

Asentojen ja liikkeen vaikutus aivoihin on vain murunen Aivot työssä -kirjan annista. Laajasti sen perusopit nojaavat yleisesti tunnettuihin hyvinvoinnin perustekijöihin: riittävästi unta, sopivasti liikuntaa ja terveelliset ruokailutottumukset.

Unessa muistia konsolidoidaan ja tunteita perataan. Liikunta aktivoi kehon ohella mielen ja liikunnallinen elämäntapa pitää aivot kunnossa. Aivoille on hyvä tarjota energiaa tasaisesti.

Perusjuttuja, jotka jokainen tietää, kunhan vain muistaisi toteuttaa.