Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Kolmen kvartaalin sprintti – Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja vaihtaa kirjat kodinkoneisiin

Blogit Kirjailijan päiväkirja 27.9.2017 11:02
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Panu Porkka aloitti Suomen ylivoimaisesti suurimmaksi kasvaneen kirjakauppaketjun Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtajana 18. tammikuuta. Tänään Verkkokauppa.com kertoi, että Porkka siirtyy sen toimitusjohtajaksi yhtiön perustajan Samuli Seppälän jälkeen.

Porkka ennätti johtaa Suomalaista vain yhdeksän kuukauden ajan. Tosin hän aloittaa Verkkokauppa.comin operatiivisena ykkösenä ”viimeistään huhtikuussa 2018”, joten hän saattaa saada vuoden täyteen kirja-alalla.

Yhdeksän kuukautta on yritysjohdossa pikamatka, mutta Porkan aikana Suomalainen Kirjakauppa teki ainakin kaksi ulospäin näkyvää liikettä, jotka kumpikaan eivät mullista maata mutta viestinevät kehityksen suunnasta.

Elokuun viimeisenä päivänä Suomalainen kertoi ostaneensa tamperelaisen, Info-ketjuun kuuluneen Kirja-Kärkkäisen. Perheomisteisen Kirja-Kärkkäisen liikevaihto viime vuonna oli karvan yli kolme miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 40 000 euroa tappiollinen. Suomalaisella ja Kirja-Kärkkäisellä on myymälät Tampereen Koskikeskuksessa lyhyen matkan päässä toisistaan.

Panu Porkka on kertonut Suomalaisen suunnittelevan laajentumisia uusille kauppapaikoille: Helsingissä Arabian kauppakeskukseen, Rediin ja Triplaan, Tampereella Koskikeskuksen vieressä sijaitsevaan Ratinaan ja Keravalla Karuselliin. Hän sanoi yhtiön myös tähyilevän Seppälältä vapautuvia kauppapaikkoja.

Viesti on selvä: Suomalainen haluaa kasvaa ja kasvattaa myymälöidensä määrää. Kaupan yleisen trendin mukaisesti liiketiloja etsitään kauppakeskuksista.

Vaikka myymäläverkoston uudistaminen johtaisi osin nykyisten myymälöiden lakkauttamiseenkin, myymälämäärän on tarkoitus kasvaa. Se kuvastaa uskoa alaan, jonka viime vuosien kehityksessä ei ole aina ollut hurraamista. Tänä vuonna periteisten kirjakauppojen myynti on ollut Kirjakauppaliiton tiedotteen mukaan vahvassa kasvussa.

Toinen Porkan aikaan osunut kuluttajille näkyvä muutos on myymäläkonseptin uudistaminen. Viime viikolla Helsingissä Kamppi-kauppakeskuksessa avattiin ensimmäinen uudistunut Suomalainen.

Kävin viikonloppuna katsomassa valoisaa myymälää, jota hallitsevat lattiasta kohoavat kirjapinot. Vaikutelma: täällä on paljon kirjoja. Kun kirjat vielä hallitsevat sisääntuloa, Kampin Suomalaiseen sisään astuessaan tietää menevänsä kirjakauppaan. Uudistus vaikuttaa onnistuneelta.

 

Suomalainen Kirjakauppa kuuluu Otava-konserniin samoin kuin Suomen Kuvalehteä kustantava Otavamedia.