Kirjoja ja lahjakirjoja

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

”Kaunokirjoista jopa 40 prosenttia myydään isänpäivän ja joulun välisenä aikana. Vaikuttaako se kirjoihin?”

Ensimmäinen lause on Antti Majanderin toissapäiväiseen Hesariin kirjoittamasta artikkelista. Jälkimmäisen lauseen, kysymyksen, esitti Twitterissä joku, jota en saa enää päähäni. Kreditoisin, jos muistaisin, sillä kysymys on hyvä ja vastausyrityksen arvoinen. (Saatan muistaa kysymyksen väärin; kysymys saattoi kuulua vaikkapa: ”Kuinka se vaikuttaa kirjoihin?”)

Vastaukseni ei ole ”kyllä” eikä ”ei”, ja twiittimittaan tiivistettynä se voisi kuulua: ”Tuskin laajasti sisältöihin, mutta kirjojen myyntiin kyllä.”

Uskoakseni useimmat kirjailijat eivät kirjoita kaunokirjallisuutta sillä ajatuksella, että teos kävisi mahdollisimman hyvin kaupaksi. Poikkeuksia on, mutta kirjanimikkeiden paljoudessa ne ovat ennemmin harvinaisia tapauksia. Vain muutama on onnistunut nousemaan megamyyjäksi kirjoittamalla tietoisesti helposti myytäväksi tarkoitettuja teoksia. Kirjailijanimimerkki Ilkka Remes on Suomessa paras esimerkki.

Useimmat kirjailijat tietävät vallan hyvin, että mahdollisuus tienata kohtuullinen elanto kirjojen myyntituloilla on varsin pieni. Valtaosalle kirjailijoista apurahat ovat selvästi tärkeämpi osa tulonmuodostusta kuin kirjojen myyntitulot.