Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Kirjoja ja lahjakirjoja

Blogit Kirjailijan päiväkirja 17.12.2015 15:05
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

"Kaunokirjoista jopa 40 prosenttia myydään isänpäivän ja joulun välisenä aikana. Vaikuttaako se kirjoihin?"

Ensimmäinen lause on Antti Majanderin toissapäiväiseen Hesariin kirjoittamasta artikkelista. Jälkimmäisen lauseen, kysymyksen, esitti Twitterissä joku, jota en saa enää päähäni. Kreditoisin, jos muistaisin, sillä kysymys on hyvä ja vastausyrityksen arvoinen. (Saatan muistaa kysymyksen väärin; kysymys saattoi kuulua vaikkapa: "Kuinka se vaikuttaa kirjoihin?")

Vastaukseni ei ole "kyllä" eikä "ei", ja twiittimittaan tiivistettynä se voisi kuulua: "Tuskin laajasti sisältöihin, mutta kirjojen myyntiin kyllä."

Uskoakseni useimmat kirjailijat eivät kirjoita kaunokirjallisuutta sillä ajatuksella, että teos kävisi mahdollisimman hyvin kaupaksi. Poikkeuksia on, mutta kirjanimikkeiden paljoudessa ne ovat ennemmin harvinaisia tapauksia. Vain muutama on onnistunut nousemaan megamyyjäksi kirjoittamalla tietoisesti helposti myytäväksi tarkoitettuja teoksia. Kirjailijanimimerkki Ilkka Remes on Suomessa paras esimerkki.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu