Kirjoja aalloilla

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kirjat eivät tunne lukijoitaan, lukijat eivät kirjojaan. Siksi tarvitaan markkinointia. Kuten tapahtumia.

Tänä aamuna Turun satamaan rantautui Viking Amorella, joka oli vajaan vuorokauden ollut kirjallinen alus. Viking Line hakee syksyn arkipäivien risteilyille kulttuuriteemaista ohjelmaa, ja sellainen on esimerkiksi tänä vuonna toista kertaa järjestetty kirjallisuusristeily. Intressit yhtenevät.

Eilisen aikana Amorellalla seilasi kuusi kirjailijaa (Raija Oranen, Annamari Marttinen, Anu Kaaja, Esa Sirén, Pasi Lönn ja minä), joita tapahtuman ohjelman kauttaaltaan vetänyt kirjallisuustoimittaja Esa Silander haastatteli. Koko päivän kattavaan ohjelmaan kuului lisäksi kirjallisuustietovisoja, kirjallista karaokea ja jonkinmoinen kirjallinen speed dating: kirjailijat kiersivät pöydästä toiseen yleisön tentattavana. Elisa Kirja esitteli e-kirjapalveluaan, Sammakon kirjakauppa otti vastaan kirjatilauksia; varsinaista fyysisten kirjojen myyntiä laivalla ei jostain syystä ollut.

Kirjallisuusristeily on esimerkki uusista kokeiluista saattaa kirjailijat, kirjat ja lukijat (kustantamon näkökulmasta kirjojen ostajat) yhteen. Suhtauduin tapahtumaan ennalta hieman skeptisesti: Tulisiko laivalle yleisöä, kun Helsinkiä ja Turkua lukuun ottamatta kirjamessuillakin on kohtuuttoman väljää? Juttelisivatko kirjailijat vain toistensa kanssa?

Väärässä olin. Kirjallisuusristeilyohjelmaa kuulemaan oli saapunut toistasataa henkeä, ja innostus oli keskimääräistä korkeampaa. Osaksi sen selitti pari suurta ryhmää, jonka jäsenet tunsivat entuudestaan toisensa. He olivat valmiiksi sosiaalisella tuulella ja virittäytyneet kommunikaatioon, joten kynnys tulla vaihtamaan ajatuksia kirjailijoiden kanssa oli matala.