Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Kirjat myyntiin maakunta edellä

Blogit Kirjailijan päiväkirja 12.1.2016 14:09
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Suuret yleiskustantamot pyrkivät myymään kirjoja kautta Suomen, ja niiden ajattelussa korostuvat pääkaupunkiseutu ja vähäisemmin pari seuraavaa suurempaa kaupunkia. Pienkustantamot sen sijaan saattavat erikoistua maantieteellisesti.

Valintaan ajavat toisaalta koko maan kattavan markkinoinnin kalleus ja halu käyttää vähäiset rahat tehokkaasti. Toisaalta kohdennettuihin segmentteihin keskittymällä ja kekseliäisyydellä saatetaan saavuttaa potentiaalisia kirjanostajia poikkeuksellisen hyvin.

Reilun vuoden ikäinen jyväskyläläinen Kustannus Aarni on yksi maakunnallisen ajattelun valinneista pienkustantamoista.

Onko maantieteellinen kohdentaminen välttämättömyys vai mahdollisuus vai molempia, Aarnin kustantaja Pasi Luhtaniemi?

”Molempia. Aarni pyrkii profiloitumaan kotimaisen laadukkaan kaunokirjallisuuden kustantajana, ja tehdessämme julkaisupäätöstä maakunnalla ei tietenkään ole mitään merkitystä. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun kirjan markkinointi ja myynti alkaa, katsomme Suomen karttaa. Kirjailijan nykyinen maakunta sekä synnyin- ja koulumaakunta ovat meille tärkeät. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi tämän kevään osalta, että Timo Teräsahjon myötä Turku ja Lars Strangin myötä Espoo ja Kokkolan seutu saavat meiltä erityiskohtelun.”

Mitä maantieteellinen kohdentaminen kirjojen kohdalla käytännössä tarkoittaa?

”Tiedotuksen, markkinoinnin, viestinnän ja myynnin kohdentamista. Tiedotuksessa maakuntalehdelle, radiolle, kaupunkilehdelle ynnä muulle seutukunnan medialle tarjotaan henkilökuvia ja kirjaan liittyviä juttuvinkkejä. Markkinoinnissa saatetaan ostaa näkyvyyttä paikalliseen mediaan tai vielä todennäköisemmin tapahtumaan.”

”Viestinnässä kirjoitetaan itse paikallisista aiheista. Aion esimerkiksi perustaa Lars Strangin Yhteen taotuille oman kaksikielisen verkkosivun, jossa on aikomus julkaista Kokkolan historiaan liittyvää aineistoa. Sivuston ylläpitäjäksi etsimme paikallisia toimijoita.”

”Myynnissä lähestytään maakunnan Suomalaista kirjakauppaa sekä mahdollisia muita vielä pystyssä sinnitteleviä kirjakauppoja. Suomalaisen kirjakaupan valtakunnalliset ostot Aarnilta olivat ainakin vielä vuonna 2015 lähinnä symbolisia. Sen sijaan paikalliset myyntitilit Mikkelissä ja Savonlinnassa olivat meille tärkeitä.”

Millaisilla myyntimäärillä kirjanimikkeen saa kannattavaksi?

”Aarni otti vuonna 2015 kirjoistaan tuhannen kappaleen painoksen, ja yritystä vuodenvaihteessa 2014–15 perustettaessa Finnveran ekonomistit laskivat, että tällä määrällä liiketoiminta on kannattavaa. Vähempikin riittää 1–2 henkeä työllistävän yrityksen kannattavaan liiketoimintaan, kun kulut ovat kurissa ja kassaa täydennetään muulla toiminnalla.”

”Muuta liiketoimintaa on myös pitänyt rakentaa. Uuteen täyskustantamoon suhtaudutaan valtakunnallisesti vielä varauksella. Siksi Aarni on rakentanut kaikessa hiljaisuudessa hopeantakojat.fi -palvelun, jossa ammattikirjailijat ja kustannustoimittajat tarjoavat toimitus- ja koulutuspalveluita.”

”Kustannussäästöjen kannalta olisi myös hienoa, jos nuo tuhat kirjaa myytäisiin mieluummin sähköisenä kirjana kuin painettuna. Digiuskovaisuus on täällä puhdasta pragmatismia.”

Millaisia jakelukanavia maakunnallisessa kohdentamisessa käytetään?

”Kirjakaupat eivät riitä, mutta kun kustantajalla on vain viitseliäisyyttä ja rohkeutta kävellä kauppaan sisään ja esittäytyä myymäläpäällikölle, myyntitilisopimukset maakunnallisista kirjoista kyllä syntyvät. Ruohonjuuritason kanssakäyminen kauppiaan kanssa on myös ollut molemmin puolin kannustavaa, koska kustantajalla ja kauppiaalla on tässä työssä sama maali.”

”Toinen kirjamyyniin kanava ovat torit ja tapahtumat – edelleen nimenomaan alueelliset. Vuonna 2015 Aarnin tärkeimmät tapahtumat olivat – tässä järjestyksessä – Savonlinnan tori heinäkuun lopussa, Jyväskylän Lokacon, Turun kirjamessut ja Helsingin kirjamessut. Tulemme jatkossa panostamaan yhä enemmän alueellisiin tai genren omin kirjatapahtumiin.”

Matti Rautiaisen Neidon kyynel ja muita tarinoita Olavinlinnasta oli Aarnin viime vuoden myyntimenestyksiä. Kuinka paljon sen myynnistä meni Savonlinnaan ja Etelä-Savoon?

”Etelä-Savossa myytiin noin 90 prosenttia kirjoista. Kirjaa on ollut myynnissä Akateemisessa, Kansallismuseossa, Mikkelin ja Savonlinnan Suomalaisessa kirjakaupassa, Savonlinnan museoissa, Olavinlinnassa ja Savonlinnan torilla, joista paikalliset toimivat paremmin kuin Helsinki. Osa kirjoista tarttui siellä kuitenkin varmasti myös matkailijoiden ja kesäsavonlinnalaisten käsiin.”