Kirjat myyntiin maakunta edellä
Suuret yleiskustantamot pyrkivät myymään kirjoja kautta Suomen, ja niiden ajattelussa korostuvat pääkaupunkiseutu ja vähäisemmin pari seuraavaa suurempaa kaupunkia. Pienkustantamot sen sijaan saattavat erikoistua maantieteellisesti.
Valintaan ajavat toisaalta koko maan kattavan markkinoinnin kalleus ja halu käyttää vähäiset rahat tehokkaasti. Toisaalta kohdennettuihin segmentteihin keskittymällä ja kekseliäisyydellä saatetaan saavuttaa potentiaalisia kirjanostajia poikkeuksellisen hyvin.
Reilun vuoden ikäinen jyväskyläläinen Kustannus Aarni on yksi maakunnallisen ajattelun valinneista pienkustantamoista.
Onko maantieteellinen kohdentaminen välttämättömyys vai mahdollisuus vai molempia, Aarnin kustantaja Pasi Luhtaniemi?
”Molempia. Aarni pyrkii profiloitumaan kotimaisen laadukkaan kaunokirjallisuuden kustantajana, ja tehdessämme julkaisupäätöstä maakunnalla ei tietenkään ole mitään merkitystä. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun kirjan markkinointi ja myynti alkaa, katsomme Suomen karttaa. Kirjailijan nykyinen maakunta sekä synnyin- ja koulumaakunta ovat meille tärkeät. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi tämän kevään osalta, että Timo Teräsahjon myötä Turku ja Lars Strangin myötä Espoo ja Kokkolan seutu saavat meiltä erityiskohtelun.”