Kirjat eivät riitä – Adlibris laajentaa uusiin tuoteryhmiin
Samalla kun Adlibris kertoi viime vuoden myyntiluvuistaan – liikevaihto Suomessa kasvoi peräti 32 prosenttia – yhtiö mainitsi laajentavansa alkaneena vuotena tarjontaansa muihin tuoteryhmiin. Jo tähän asti Adlibriksestä on voinut kirjojen lisäksi ostaa muun muassa lankoja, toimistotarvikkeita ja leluja.
Muiden tuoteryhmien kuin kirjojen osuus Adlibriksen liikevaihdosta oli viime vuonna kuitenkin vain neljä prosenttia. Tänä vuonna osuutta pyritään nostamaan viiteentoista prosenttiin.
Vaikka muiden tuoteryhmien osuuden kasvattaminen onnistuisikin tavoitellusti ja kirjojen osuus myynnistä laskisi 85 prosenttiin, Adlibriksen myynti on poikkeuksellisen kirjapainotteista. Esimerkiksi Suomen suurimman kirjakauppaketjun Suomalaisen kirjakaupan myynnistä vuonna 2015 kirjoista tuli 62 prosenttia. Akateemisen kirjakaupan myynnistä noin 70 prosenttia on kirjamyyntiä.