Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Kirjat eivät riitä – Adlibris laajentaa uusiin tuoteryhmiin

Blogit Kirjailijan päiväkirja 9.2.2017 13:31
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Samalla kun Adlibris kertoi viime vuoden myyntiluvuistaan – liikevaihto Suomessa kasvoi peräti 32 prosenttia – yhtiö mainitsi laajentavansa alkaneena vuotena tarjontaansa muihin tuoteryhmiin. Jo tähän asti Adlibriksestä on voinut kirjojen lisäksi ostaa muun muassa lankoja, toimistotarvikkeita ja leluja.

Muiden tuoteryhmien kuin kirjojen osuus Adlibriksen liikevaihdosta oli viime vuonna kuitenkin vain neljä prosenttia. Tänä vuonna osuutta pyritään nostamaan viiteentoista prosenttiin.

Vaikka muiden tuoteryhmien osuuden kasvattaminen onnistuisikin tavoitellusti ja kirjojen osuus myynnistä laskisi 85 prosenttiin, Adlibriksen myynti on poikkeuksellisen kirjapainotteista. Esimerkiksi Suomen suurimman kirjakauppaketjun Suomalaisen kirjakaupan myynnistä vuonna 2015 kirjoista tuli 62 prosenttia. Akateemisen kirjakaupan myynnistä noin 70 prosenttia on kirjamyyntiä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu