Kirjasta tapahtumaksi
Trillerikuningas Jo Nesbø tennistähti Jarkko Niemisen haastattelemana. Musiikista vastaa Aino Venna. Paavo Kerosuon luentaa uusimman Nesbø-suomennoksen Isänsä poika alusta.
Ohjelma kuin räätälöity minun makuuni.
Puolitoistatuntisen tilaisuuden jälkeen signeerausjono elokuvateattero Bio Rexin aulassa oli niin pitkä, etten jäänyt ottamaan omistuskirjoitusta mukaan ottamaani Isänsä poikaan, koska halusin päästä kotiin lukemaan kirjaa. Onnistunut ja inspiroiva tapahtuma siis, vaikka haastattelussa ei varsinaisesti noussut esiin mitään sellaista, mitä en olisi osannut odottaa. Nieminen kysyi peruskysymyksiä, mikä oli hyvä ratkaisu: kuulijan ei tarvinnut tuntea juuri lainkaan Nesbøn tuotantoa, mutta yhtä lailla haastattelu palveli parkkiintuneita holeisteja, joiksi Niemisen lisäksi tunnustautui myös Venna ja varmasti puoli elokuvateatterin salillista.
Haastattelun terävimmät ja hauskimmat kohdat itse asiassa tulivatkin silloin, kun Nesbø nousi verkolle ja alkoi haastaa Niemistä. Nieminen reagoi nopeasti, tempo tiheni. Kumpikin on niin kokenut esiintyjä, että heidän täytyi mennä käsikirjoituksen ulkopuolelle ja yllättää itsensäkin.
Kuulimme, että Nesbø laatii kirjoilleen nykyisin tarkan, jopa satasivuisen synopksiksen. Hän työskentelee aamuisin: päivän neljä ensimmäistä tuntia ovat parhaat, ja ensimmäisen hän viettää sängyssä ja kutsuu sitä työnteoksi – tyypillinen hassunhauska kirjailijaletkautus. Tilavan työhuoneensa sijaan kirjailija työskentelee hälyisässä kahvilassa, jossa joutuu taistelemaan pöydästään. Hänen suosikkikirjoituspaikkojaan ovat junat ja lentokentät.