Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Kirjasta tapahtumaksi

Blogit Kirjailijan päiväkirja 4.11.2014 20:45
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Trillerikuningas Jo Nesbø tennistähti Jarkko Niemisen haastattelemana. Musiikista vastaa Aino Venna. Paavo Kerosuon luentaa uusimman Nesbø-suomennoksen Isänsä poika alusta.

Ohjelma kuin räätälöity minun makuuni.

Puolitoistatuntisen tilaisuuden jälkeen signeerausjono elokuvateattero Bio Rexin aulassa oli niin pitkä, etten jäänyt ottamaan omistuskirjoitusta mukaan ottamaani Isänsä poikaan, koska halusin päästä kotiin lukemaan kirjaa. Onnistunut ja inspiroiva tapahtuma siis, vaikka haastattelussa ei varsinaisesti noussut esiin mitään sellaista, mitä en olisi osannut odottaa. Nieminen kysyi peruskysymyksiä, mikä oli hyvä ratkaisu: kuulijan ei tarvinnut tuntea juuri lainkaan Nesbøn tuotantoa, mutta yhtä lailla haastattelu palveli parkkiintuneita holeisteja, joiksi Niemisen lisäksi tunnustautui myös Venna ja varmasti puoli elokuvateatterin salillista.

Haastattelun terävimmät ja hauskimmat kohdat itse asiassa tulivatkin silloin, kun Nesbø nousi verkolle ja alkoi haastaa Niemistä. Nieminen reagoi nopeasti, tempo tiheni. Kumpikin on niin kokenut esiintyjä, että heidän täytyi mennä käsikirjoituksen ulkopuolelle ja yllättää itsensäkin.

Kuulimme, että Nesbø laatii kirjoilleen nykyisin tarkan, jopa satasivuisen synopksiksen. Hän työskentelee aamuisin: päivän neljä ensimmäistä tuntia ovat parhaat, ja ensimmäisen hän viettää sängyssä ja kutsuu sitä työnteoksi – tyypillinen hassunhauska kirjailijaletkautus. Tilavan työhuoneensa sijaan kirjailija työskentelee hälyisässä kahvilassa, jossa joutuu taistelemaan pöydästään. Hänen suosikkikirjoituspaikkojaan ovat junat ja lentokentät.

Ei yllättävää. Silti: toimi. Elokuvateatterin muhkeissa puitteissa järjestetty, musiikilla ja luennalla ryyditetty tähtihaastattelu ja tilaisuuden brändääminen Nesbø-illaksi kohotti sen selvästi tavanomaisen hälisevän kirjakauppa- tai messuhaastattelun yläpuolelle. Siitä tuli tilaisuus, johon valmistautui ja jota odotti – esimerkiksi niin kuin minä aloittamalla lukemattoman romaanin.

Kirjamyynnin alamäessä kustantajat tarvitsevat kekseliäisyyttä. Kirjallinen ilta on ideana koeteltu – matineaperinne on pitkä –, mutta se saattaa hyvinkin osoittautua toimivaksi. Ainakin WSOY tuntuu testaavan maksullisia iltatilaisuuksia: Nesbø-illan lisäksi marraskuussa on tulossa ainakin Kirsi Kunnas -tapahtuma, ja neljän mieskirjailijan Jari Tervon, Tuomas Kyrön, Heikki Turusen ja Mikko-Pekka Heikkisen Neljä kuningasta -kiertue alkaa huomenna. Nuoren voiman liiton Prosak-proosaklubi on pyörinyt jo pitkään, ja runoudessa lavataiteilusta on muodostunut jo selvästi oma lyriikan haaransa: osa runoudesta on tehty selvästi esitetyksi, ei paperilta luettavaksi.

Kansainvälinen mainio esimerkki luentaa ja kirjallista show’ta yhdistävästä pääsymaksullisesta lavakonseptista on Literary Death Match, jonka episodeja on järjestetty Suomessakin Kulttuuritehdas Korjaamolla Helsingissä.