Kirjan lööppi

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Kansi määrittää kirjaa. Se ei pelkästään korista, pue tai myy kirjaa vaan ohjaa lukemista. Ulkoasu luo kirjalle odotuksia. Jokainen lukija tietää, millainen on trillerin tai humoristisen kirjan kansi. Jos Ilkka Remeksen pukisi Roope Lipastin tai Kalle Isokallion kirjojen kansiin, lukija hämmentyisi. Kannen lupaus ja kirjan sisältö olisivat epäsynkroniset.

Suomen kirjataiteen komitea palkitsee vuosittain vuoden kauneimmat kirjat. Kauneus tarkoittaa kirjan ulkoasua kokonaisuutena, ei pelkästään kantta. Kansillekin kilpailussa on tosin oma kategoriansa.

Vuoden 2015 kauneimmaksi kirjaksi valittiin Liisa Kasken toimittama ja SKS:n kustantama Kalevala ja opas sen lukemiseen. Sanna-Reeta Meilahden suunnittelemassa ulkoasussa on herkuteltu mahdollisuuksilla.

”Mukavan käteensopivassa kirjassa sivun reunan punainen ornamenttikuvio erottaa varsinaisen Kalevalan sen lopussa olevasta lukuoppaasta. Kirjan kaikki ratkaisut tukevat käsikirjamaista muotoa. Kansi on lähestyttävä ja heti esilehdiltä aukeaa juonta selventävä kartta, joka liittää Kalevalan osaksi fantasiakirjallisuuden jatkumoa. Sisäsivujen kaunis ja loppuun saakka tarkoin huoliteltu typografia tekee lukemisesta soljuvaa. Punaista lisäväriä on käytetty taiten ja harkitusti tuomaan sivuille valoa ja eloa. Näin klassikosta voi karistaa pölyt tyylikkäästi ja olennaista hälventämättä”, palkintoa perustellaan.

Kirjan ulkoasun tarkoitus on tietenkin houkutella potentiaalinen lukija – tai kustantamoiden ja kirjakaupan näkökulmasta ostaja – tarttumaan kirjaan. Takakansiteksti on kirjojen luetuin teksti, liepeissä olevat (kirjailijan aiempien teosten) kehut vakuuttavat selailijaa kirjan laadusta. Toisinaan kustantajat käyttävät liepeitä muiden teostensa mainospaikkoina.