Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Kirjaintyypit, päänauha, kansikuva…? Asiantuntija paljastaa olennaisimman seikan, joka tekee kirjasta kauniin

Blogit Kirjailijan päiväkirja 24.3.2017 08:19
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Maahengen kustantama Hanna Koikkalaisen Raja on viime vuoden kaunein kirja. Sen ulkoasun on suunnitellut Anne-Mari Ahonen. Kyseessä on valokuvakirja, jota Vuoden kauneimmat kirjat valinnut Suomen kirjataiteen komitea luonnehtii:

”Valokuvateos henkii harmoniaa ja harkittuja ratkaisuja kannesta alkaen: kluutin sävy osuu harvoin näin kauniisti yksiin kannen kuvan kanssa. Kirja on alusta loppuun ilmava ja rauhallinen. Värikylläisille kuville on annettu tilaa, ja eleetön typografia sallii kuvien kertoa tarinaa omilla ehdoillaan. Kirjan materiaalit tuntuvat käteen miellyttäviltä, ja paperi toistaa värit kauniisti. Kokonaisuus on esineenä virheetön ja kuvakerronnaltaan oivaltava.”

Suomen kirjataiteen komitea valitsee Vuoden kauneimman kirjan lisäksi Vuoden kauneimpia kirjoja eri kategorioissa: aikuisten kaunokirjallisuus, lastenkirjallisuus, sarjakuvat, taidekirjat ja tietokirjat. Oman kategoriansa muodostavat lisäksi kannet.

Viime vuoden kauneimmiksi valitut kirjat löytyvät Suomen kirjataiteen komitean sivuilta.

Mikä tekee kirjasta kauniin, Suomen kirjataiteen komitean puheenjohtaja Ville Hänninen?

”Kokonaisuuden hallinta sellaisella tavalla, että se on sopusoinnussa kirjan viestin kanssa. Kirja on tarkoitettu luettavaksi, mutta se on myös esine. Kirja kertoo itsestään koko olemuksellaan: paperillaan, koollaan, sidosasullaan, kirjaintyypeillään, värimaailmallaan, päänauhallaan, esilehdillään, kansikuvallaan. Romaanin, taidenäyttelykatalogin ja keittokirjan kauneus ovat kukin omanlaisiaan. Oikein ajattoman kaunis kirja kehottaa tarttumaan, mutta tuntuu hyvältä myös kymmenen vuoden päästä.”

Kuinka luonnehdit kirjavuoden 2016 ulkoasua?

”Olin Viron kauneimpien kirjojen kilpailun raadissa viime vuonna, ja sen perusteella sanoisin, että suomalaisen kirjasuunnittelun yleinen laatu on hyvä ja esimerkiksi typografian hallinta on parempaa kuin takavuosina. Meillä on melkoinen leegio osaavaa väkeä, Virossa muutamat huiput erottuivat selvemmin.”

Millaisista asioista keskustelitte raadissa?

”Suurin keskustelu käydään tietysti aina kauneimmasta kirjasta. Pitäisikö palkita aivan suurenmoinen kirja, jossa on yksi ikävä kauneusvirhe? Vai täydellinen suoritus, joka ei liikuta yhtä paljon? Ratkeamaton dilemma.”

Kauneimpien kansien kategoriassa esiin nostetuista kahdeksasta kirjasta kolme on Siltalan ja kaksi Teoksen kustantamia. Panostavatko keskisuuret kustantamot enemmän kansiin kuin suuremmat ja pienemmät?

”En usko, että se on suoranaisesti kokokysymys. Siltala ja Teos suhtautuvat molemmat julkaisemiinsa kirjoihin rakkaudella. Hellä huolenpito näkyy sekä teosten sisällössä että ulkoasussa. Markus Pyörälän kansi Markku Eskelisen Raukoilla rajoilla -teokseen tuntuu häkellyttävältä. Heti kun näin sen, mietin, että kirjankin on pakko olla vähän erityinen – ja olihan se. Samalla lailla ainutlaatuiselta tuntuu Elina Warstan kansi Pirkko Saisioon romaaniin Mies, ja hänen asiansa. Käden jälki näkyy ja tuntuu. Suojapaperien allekin kannattaa kurkistaa.”

Kirjoittajan yksi monista kirja-alan luottamustehtävistä on toimiminen Suomen kirjataiteen komitean toiminnantarkastajana.