Kesähitin kaava

Profiilikuva
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Ollakseen myyntimenestys kirjan ei tarvitse olla hyvä, mutta sen täytyy kuulostaa hyvältä. Jättimenestykseen vaaditaan molemmat.

Lainalaisuus tai ainakin puolitotuus on seurausta kansainvälisten kirjamarkkinoiden toiminnasta. Kustantamot toimivat laumasieluisesti niin kuin finanssimarkkinat – tai mitkä tahansa markkinat. Kun jostakin kirjanimikkeestä alkaa kiiriä sana, se täytyy saada, ja se täytyy saada markkinoille nopeasti.

Niinpä esimerkiksi kesäajan bestsellerlistat näyttävät yllättävän samanlaisilta eri puolilla Eurooppaa. Viime kesän hitti oli Paula Hawkinsin Nainen junassa, edellisen Joël Dickerin Totuus Harry Quebertin tapauksesta, sitä edellisen Gillian Flynnin Kiltti tyttö ja niin edelleen. Näitä teoksia yhdistää se, että ne ovat tekijänsä esikoisia tai läpimurtoja. Kaikki ovat myös trillereitä, joissa on kuitenkin jokin poikkeava twisti.

Juuri poikkeava twisti on olennainen syy siihen, että teokset ovat saaneet kustannusoikeuksia ostavat kustantajat kuolaamaan. ”Trilleri mutta” on paljon parempi myyntipuhe kuin ”tusinas peruslaadukkaasti tehty skanditrilleri”.

Tämän kesän hitiksi ollaan nostamassa L. S. Hiltonin Maestraa, jonka myyntipuhe kuuluu: trilleriä, seksiä ja luksusta.