Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Kehveli mitkä kannet!– Sätkä oli liikaa S-ryhmälle

Blogit Kirjailijan päiväkirja 24.9.2018 16:51
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Jos Antti Heikkisen juuri ilmestyneen romaanin Kehveli (WSOY) ostaa kauppakeskus Kaaren Prismasta tai jostain muusta S-ryhmän toimipaikasta, kirjan kannessa äijäoletettu hahmo pureskelee heinänkortta.

Jos Kehvelin hankkii muualta kuin S-imperiumin myyntipisteistä, miehen suusta pistää palava savuke.

Kuten arvata saattaa, jälkimmäinen on se versio, jonka graafikko Martti Ruokonen suunnitteli ensin.

”Muistaakseni toukokuussa kuulin, että S-ryhmä toivoo toista versiota, sätkän tilalle esimerkiksi heinänkortta”, Ruokonen kertoo.

”Kokeilin paria muutakin ideaa, mutta heinä osoittautui toimivimmaksi kakkosvaihtoehdoksi.”

Kehveli tupakalla. © Martti Ruokonen

Kehveli tupakatta. © Martti Ruokonen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuinka yleistä tai harvinaista eri kansiversioiden tekeminen samanaikaisesti esimerkiksi eli jakelukanaville on, Martti Ruokonen?

”Eri jakelukanaville ei tietääkseni omia versioita yleensä tehdä. Toki on mahdollista, että uusi suojapäällinen saatetaan tehdä suhteellisen pian alkuperäisen kirjan ilmestymisen jälkeen.”

Kehvelin kansivariaatiot nosti ensimmäiseksi esiin graafikko Jussi Karjalainen Facebook-statuksessaan.

 

Kirjallinen tuottaja Lari Mäkelä WSOY:ltä muistaa toisen vastaavankaltaisen tapauksen, jossa tupakka aiheutti graafisia hankaluuksia.

Tuolloin tehtiin Matkanovelleja-antologiaa, jossa novellit oli ryhmitelty sen mukaan, missä vaunussa ne matkustavat. Sisällysluetteloon tarvittiin rautatieyhtiön käyttämiä logoja. Myös tupakkavaunun tunnus.

”Ravintolavaunun, tavaravaunun, WC:n, lemmikkieläinvaunun ynnä muiden logot tulivat, mutta VR oli tuolloin juuri siirtymässä kokonaan savuttomaksi, ja spaddulogo oli siksi Valtion Rautateiden brändin vastainen.”

”Maanittelin, anelin, kinasin, soittelin ja perustelin ja lopulta sähköpostiini tupsahti tupakkavaunun kuvake”, Mäkelä kertoo.

”Tupakkavaunuun sijoitettiin sitten Jari Tervon ja Katja Ketun novellit.”

 

Martti Ruokonen on suunnitellut myös kirjoittajan viimeisimmän romaanin (Yksin, 2015) graafisen ilmeen.