Kaunokirjailijoiden kastijako

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Kirjankustannusbisneksen muutoksesta on puhuttu paljon enemmän kuin on millään muotoa kohtuullista suhteessa siihen, kuinka pienestä toimialasta on kyse.

Kirja-alan talous on niin pieni asia, että se ei mahdu lehtien taloussivuille. Sen sijaan kulttuurisivuilla on kiinnostuttu numeroista, koska niistä saa kovia uutisia toisin kuin pehmeistä taidesisällöistä. Festarilipun hinta siinä missä kustantamoiden väliset markkinaosuustaistelut ovat sellaista uutissisältöä, josta saa samanlaista infografiikkaa kuin Krimin kriisistä. Siksi minäkin olen kirjoittanut kirja-alan numeroista siinä missä kirjaimistakin.

Antti Majanderin Helsingin Sanomiin kirjoittama katsaus kirja-alan tilaan on mainio summaus keskusteluista, joita kirjailijat ja kustantamoiden työntekijät käyvät kohdatessaan työnsä taloudellisista reunaehdoista. Majander kirjoittaa myös arkana pidetystä aiheesta: siitä, kuinka kirjailijat jakaantuvat niihin, ”jotka kuka tahansa kustantaja nappaisi mieluusti listoilleen” ja niihin, ”joita siedetään vaivoin”.

Minusta kotimaiset kaunokirjailijat voi kaunistelematta jakaa A-, B- ja C-kasteihin. A-kasti ovat ne kirjailijat, joiden teoksilla kustantamo elää ja joita mikä tahansa kustantamo haluaisi kustantaa. He ovat kirjailijoita, joista kilpaillaan. He ovat niitä kirjailijoita, joiden nimet tunnetaan jäähallin lehtereillä.

B-kastiin kuuluvat suurten ja vakiintuneiden kustantamoiden kirjailijat, joiden teoksia kustannetaan. Kustantamon budjetointi hoidetaan sillä tavalla, että B-kastin kirjailijan teos tuottaa toiveikkaasti nollatuloksen. B-kastin kirjailijoiden teoksia ei juuri markkinoida, koska lähtökohtaoletus on, että kirja ei kuitenkaan myy kuin muutaman sata kappaletta. Jos tapahtuu jotain erikoista – kuten vaikkapa Antti Majander sattuu kehumaan Hesarissa, että kirjan kaltaisia esikoisteoksia ei ilmesty kuin pari vuosikymmenessä –, markkinointiin ryhdytään käyttämään rahaa, joka jollain kertoimella kääntyy lisämyynniksi.