Instituutio nostaa aiheita keskusteluun – Kansallisteatterin historia on täynnä anekdootteja suurista persoonista

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.
Suomen Kansallisteatteri Aleksis Kiven takana. © Neena Villberg / Kansallisteatteri

Toissa syksynä Kansallisteatterin ympärillä näyteltiin pieni ja lyhyt mutta sitäkin kiihkeämpi kulttuurikohu. Pedro Almodóvarin Kaikki äidistäni -elokuvaan pohjautuvassa teatterisovituksessa Agrado-nimisen hahmon rooliin oli kiinnitetty Janne Reinikainen, joka on mies. Elokuvassa Agrado on transnainen.

Miksi mies näytteli transhenkilön roolin?

Kysymyksen esitti transsukupuolinen taiteilija Camille Auer, jonka mukaan kyse oli yhteiskunnan rakenteellisesta transihmisiin kohdistuvasta väkivallasta, negatiivisesta representaatiosta, stereotypioiden vahvistamisesta ja siitä, ketkä nähdään potentiaalisina esiintyjinä.

Keskustelun tuoksinassa kävi ilmi, että näytelmän rooliluettelossa Agrado on transvestiitti. Media tavasi sanakirjoja ja selitti käsitteitä lukijoille ja kuulijoille.