Historiallinen muutos: myydäänkö tänä vuonna kirjoja enemmän bitteinä kuin painomusteena?

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Painettujen kirjojen myynti laski viime vuonna Suomessa 7 prosenttia, kun taas sähköisten julkaisujen myynti kasvoi 10 prosenttia.

Luvut ovat peräisin Suomen kustannusyhdistyksen neljännesvuositilastoista eli niin sanotuista pikatilastoista. Niissä ovat mukana suurimmat kustannusyhdistyksen jäsenkustantamot. Luvut antavat hyvin suuntaa koko kirjamarkkinan kehityksestä.

Siirtyminen paperilta bitteihin on jatkunut jo vuosien ajan, ja jos kehitys pysyy alkaneena vuotena samanlaisena, tästä saattaa tulla ensimmäinen vuosi Suomen kustannusmaailman historiassa, jona digitaalinen myynti ohittaa painomustemyynnin.

Pikatilaston mukaan viime vuonna painettujen kirjojen myynnin arvo eli se raha, jonka tilastoon tietonsa toimittaneet kustantamot saivat kirjoista ilman arvonlisäveroa, oli 76,7 miljoonaa euroa, digituotteiden 66,0 miljoonaa euroa.

Jos alkaneena vuotena myynnit kehittyisivät samalla tavalla kuin viime vuonna, painettujen kirjojen myynti laskisi reiluun 71 miljoonaan euroon ja digituotteiden myynti nousisi vajaaseen 73 miljoonaan euroon.