Haamut jäävät yhä varjoihin – Yhdysvalloissa julkkiskirjojen kirjoittajat pysyttelevät sisäsivuilla ja tienaavat kuusinumeroisia summia
”Aiemmin haamukirjoittamisesta puhuminen oli vähän kuin nolostellen myöntäisi käyneensä nettideiteillä”, sanoo haamukirjoittajien välittämiseen erikoistunut kirjallisuusagentti Madeleine Morel Publishers Weeklyn haastattelussa.
Enää näin ei kuulemma ole. Yhdysvalloissakaan. Ainakaan kaikissa tapauksissa.
Haamukirjoittajien sijaan haamukirjoittajista on alettu käyttää termiä ”collaborator”, eli yhteistyökumppani tai avustaja. Kollaboraattorilla ei tässä yhteydessä tarkoiteta toisen maailmansodan aikaisia valloittajien eli useimmiten saksalaisten kanssa yhteistyötä tehneitä valloitetun maan kansalaisia.
Haamujen tarve on kasvanut, sillä kirjamarkkinat imevät julkkiskasvoilla myyviä elämäkerrallisia teoksia. Haamumarkkinaa tasapainottaa Publishers Weeklyn artikkelin mukaan se, että tarjolla on pitkiin juttuihin erikoistuneita toimittajia, joilta mediamurros on vienyt julkaisukanavan alta.