Finlandia-raati ei revitellyt
Konstailematonta, helposti lähestyttävää proosakerrontaa.
Se on ensimmäinen reaktioni tämänvuotiseen kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokaslistaan. Romaani-Finlandian finaalikuusikkoon pääsivät tänä vuonna Tommi Kinnusen Lopotti (WSOY), Riku Korhosen Emme enää usko pahaan (WSOY), Sirpa Kähkösen Tankkien kesä (Otava), Emma Puikkosen Eurooppalaiset unet (WSOY), Peter Sandströmin Laudatur (S&S) ja Jukka Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista (Gummerus).
Historiallinen romaani on Suomessa vahva, ja se näkyy ehdokaslistallakin. Lopotin tarina kulkee 1940-luvulta nykypäivään ja Tankkien kesä keskittyy nimensä mukaisesti muutamaan viikkoon vuotena 1968. Akvarelleja Engelin kaupungista ponnistaa kauimpaa historiasta. Romaani on Carl Ludvig Engelin kuviteltu päiväkirja vuosilta 1816–1840.
Korhosen ja Puikkosen teokset ovat leimallisesti aikalaisromaaneja siinä mielessä, että ne käsittelevät niin kutsuttuja aikamme ilmiöitä. Sandströmin romaaniin en ole tutustunut, mutta käsitykseni perusteella se iskeytyy suoraan norjalaisen Karl-Ove Knausgårdin voimistamaan autofiktiobuumiin.
Finaaliteoksia on helppo lähestyä. Niissä on pyöreitä henkilöitä, jotka toimivat kovasti reaalimaailmaa muistuttavassa maailmassa. Siinä mielessä ne edustavat perinteistä proosaa.