Eriytyykö äänikirjoista oma taidemuotonsa?

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Mitä äänikirjaa studiokopperossa lukeva ääninäytteljä tekee?

Lukeeko hän vai tulkitseeko hän? Onko hän ääninäyttelijä, niin kuin ammattikuntaa on alettu useimpien näyttelijätaustan vuoksi kutsua, vai lukija, niin kuin äänikirjoissa ja äänikirjapalveluissa sanotaan?

Kysymys ei ole silkkaa saivartelua. Vastaus nimittäin vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisia äänikirjat ovat ja jopa siihen, millaiseksi äänikirjabisnes muotoutuu.

 

2010-luvun loppupuolella äänikirjoista on alkanut tulla merkittävä osa kirjojen myyntiä ja olemusta. Ei ole lainkaan tavatonta, että joitakin kirjoja myydään jo ensimmäisenä vuotenaan enemmän äänikirjoina kuin painettuina.