Emeritusprofessori Arto Mustajoki selvitti "brainy bookien" menestyksen salat

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tämän postauksen otsikko on samaan tapaan harhaanjohtava kuin emeritusprofessori Arto Mustajoen Tieteessä tapahtuu -lehden numeroon 3/2020 kirjoittaman artikkelin. Sen otsikko kuuluu: ”Tiede vai tarinat: Mikä tekee tietokirjasta bestsellerin?”

Mustajoki ei tietenkään kerro reseptiä, jota noudattamalla tietokirjasta tulisi myyntimenestys. Hän tarkastelee kuuden kansainvälisesti jättimääriä myynyttä tietokirjaa muutamaa hypoteesia vasten.

Otsikon mainosmaisuus sopii tietenkin aiheeseen hyvin. Iskevä nimi kuten Sapiens – Ihmiskunnan lyhyt historia tai Miehet ovat Marsista, naiset Venuksesta taatusti edistää kaupallista menestystä. ”Miehet ja naiset ovat erilaisia” -niminen kirja ei ehkä olisi aikoinaan herättänyt vastaavaa kiinnostusta kuin kahden sukupuolen asettaminen eri planeetoilta peräisin oleviksi.

Eikä artikkelin otsikoiminen myyvästi mitenkään vähennä Mustajoen tarkastelun arvoa.