Ehdokkaat pakettiin?

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

”Ehdokaskirjoista voisi koostaa paketin, jossa olisi kaikki ehdokaskirjat. Pakettia voisi laskea myyntiin rajoitetun erän tyyliin 99 euron hintaan.”

Johanna Sumuvuoren ensin Twitterissä ja blogissaan esittämä kirjamarkkinointikikka on yksinkertainen, järkevä – ja mahdoton. Miksi mahdoton? Siksi, että kirjankustannusalalla monia asioita tuntuu ohjaavan ”näin on ennenkin tehty” -ajattelu. Se hidastaa uudenlaisten kokeilujen syntymistä.

Sumuvuori luki kuusi Finlandia-palkintoehdokasromaania. Hänen lukuprojektinsa on elämyskeskeistä kuluttamista: kirjallisuuteen innostutaan erilaisten projektien kuten lukupiirien tai haasteiden myötä. Projektin myötä lukemisesta tulee enemmän kuin kirjojen lukemista.

Merkinnässään poliitikko siis ehdottaa, että romaani-Finlandia-kuusikkoa myytäisiin pakettihintaan: osta kaikki kuusi! Tällainen nippumyynti tuntuu psykologisesti järkevältä kaupan ja koko arvoketjun kannalta. Sen sijaan, että asiakas ostaisi kaksi romaania ja maksaisi niistä reilut viisikymppiä, nipputarjoukseen tarttuessaan hän kuluttaisikin lähes kaksinkertaisen euromäärän. Kyllä, kirjojakin hän saisi kolminkertaisesti, mutta muussa tapauksessa hän olisi kuluttanut euronsa muihin hyödykkeisiin.

Olen ihmetellyt, miksei kirjakauppa hyödynnä nykyistä selvästi enemmän niputtamista. Lähinnä pokkareita ja toisinaan Keltaisen kirjaston uutuusluettelon takana olevia nimikkeitä myydään vakioituina: ”osta kolme x eurolla” tai muuta vastaavaa, vaikka esimerkiksi kirjasarjojen kohdalla olisi luontevaa pyrkiä kauppaamaan kerralla yhtä useampi kirja.