Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Ehdokkaat pakettiin?

Blogit Kirjailijan päiväkirja 28.12.2014 22:07
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

”Ehdokaskirjoista voisi koostaa paketin, jossa olisi kaikki ehdokaskirjat. Pakettia voisi laskea myyntiin rajoitetun erän tyyliin 99 euron hintaan.”

Johanna Sumuvuoren ensin Twitterissä ja blogissaan esittämä kirjamarkkinointikikka on yksinkertainen, järkevä – ja mahdoton. Miksi mahdoton? Siksi, että kirjankustannusalalla monia asioita tuntuu ohjaavan ”näin on ennenkin tehty” -ajattelu. Se hidastaa uudenlaisten kokeilujen syntymistä.

Sumuvuori luki kuusi Finlandia-palkintoehdokasromaania. Hänen lukuprojektinsa on elämyskeskeistä kuluttamista: kirjallisuuteen innostutaan erilaisten projektien kuten lukupiirien tai haasteiden myötä. Projektin myötä lukemisesta tulee enemmän kuin kirjojen lukemista.

Merkinnässään poliitikko siis ehdottaa, että romaani-Finlandia-kuusikkoa myytäisiin pakettihintaan: osta kaikki kuusi! Tällainen nippumyynti tuntuu psykologisesti järkevältä kaupan ja koko arvoketjun kannalta. Sen sijaan, että asiakas ostaisi kaksi romaania ja maksaisi niistä reilut viisikymppiä, nipputarjoukseen tarttuessaan hän kuluttaisikin lähes kaksinkertaisen euromäärän. Kyllä, kirjojakin hän saisi kolminkertaisesti, mutta muussa tapauksessa hän olisi kuluttanut euronsa muihin hyödykkeisiin.

Olen ihmetellyt, miksei kirjakauppa hyödynnä nykyistä selvästi enemmän niputtamista. Lähinnä pokkareita ja toisinaan Keltaisen kirjaston uutuusluettelon takana olevia nimikkeitä myydään vakioituina: ”osta kolme x eurolla” tai muuta vastaavaa, vaikka esimerkiksi kirjasarjojen kohdalla olisi luontevaa pyrkiä kauppaamaan kerralla yhtä useampi kirja.

Facebookin kuvavirrassani ihmiset esittelivät joululahjaksi saamiaan kirjapaketteja. Eräässä kuvassa oli sarjan kaksi uusinta kovakantisina ja aiempi osa pokkarina. Lahjan antaja olisi varmasti mieluusti antanut kaikki kirjat samassa formaatissa, mutta luultavasti kovakantinen laitos on jo poistunut markkinoilta.

Kirjojen myyminen yhdessä avaisi mahdollisuuksia esimerkiksi uusien kirjailijoiden lanseeraamiselle. Se lisäisi ristiinmyyntimahdollisuuksia. Miksi näin ei toimita? Syy tuskin on kassajärjestelmissä tai muussa vastaavassa teknologiassa. Eivätkö kustantajat ymmärrä tarjota nippudiilejä? Eivätkö kirjakaupat tartu niihin? Eikö kustantamoiden yhteispeli toimi? Onko toimiala liian jämähtänyt ajatukseen kirjan perushinnasta, jolla kirjaa myydään kalenterivuoden loppuun, minkä jälkeen hinta romahtaa? Vai onko vain totta, että asiakkaat eivät halua ostaa kimppadiilejä?

Mitä Johanna Sumuvuoren ehdotukseen yksityiskohtaisesti tulee, toteutuessaan Finlandia-ehdokaskuusikon nipputarjousmyynti epäilemättä lisäisi kyseisten kuuden teoksen myyntiä muiden kirjojen kustannuksella. Luultavasti se ennen kaikkea kirittäisi viiden ei-palkitun romaanin myyntiä, arvatenkin osin muiden kaunokirjojen kustannuksella.

Muitakin lukemisen arvoisia ja palkintoehdokkaiksi nostettuja kirjoja on. Tästä huomautti ennen joulua WSOY:n kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantaja Anna-Riikka Carlson kirjoituksessaan.