Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Bonnierin Timo Julkunen: Emme vain leikkaa henkilöstöä

Blogit Kirjailijan päiväkirja 16.2.2016 14:34
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Muun muassa WSOY- ja Tammi-kustantamobrändeillä Suomessa toimiva Bonnier Books Finland on kirja-alalla liikkuneiden tietojen mukaan käynyt mini-yt-neuvotteluja, joissa henkilöstön vähennystarve olisi enintään yhdeksän henkilöä. Journalisti-lehden tietojen mukaan lisäksi pöydällä on mahdollisuus henkilöstön lomauttamisesta enintään 20 päiväksi.

”Kirja-alan ja kustantamisen markkinatilanne kannustaa ja haastaa meidät Bonnier Books Finlandin rakenteiden uudistamiseen. Emme ole tässä uudistamisessa leikkaamassa tai tehostamassa henkilöstöä vaan parantamassa työmme tasoa ja kasvattamassa kustantamon valmiutta menestyä tulevaisuudessa”, Bonnier Books Finlandin toimitusjohtaja Timo Julkunen kommentoi Suomen Kuvalehdelle.

”Markkinointiviestinnän ja jakeluteiden muutos – verkkokaupan ja digitaalisuuden kasvu etunenässä – muuttavat kirjamarkkinaa, ja meidän täytyy katsoa, miten vastaamme tähän haasteeseen mahdollisimman tehokkaasti. Tulemme korostamaan entistä enemmän jatkossa kustantamoidemme WSOY:n, Tammen, Johnny Knigan ja Readmen roolia ja merkitystä tärkeimmille ulkoisille yhteistyökumppaneille”, Julkunen sanoo.

Henkilöstöä ei vähennetä?

”On isoilla rakennemuutoksilla aina jonkin asteisia henkilöstövaikutuksia”, Julkunen vastaa.

Kirja-alalla on kiinnitetty huomiota Bonnier-kustantamoiden alisuoriutumiseen. Kirjallisuuslehti Parnasson tietojen mukaan Otava-konsernin kaksi tärkeintä kirjankustantamoa Otava ja Like olisivat kasvaneet liikevaihtoaan ja siten markkinaosuuttaan viime vuonna selvästi, vaikka kirjamyynti polki paikoillaan.

Otava ja Bonnier ovat Suomen kirja-alan kaksi suurinta kustantamokonsernia.

Otavan kasvun taustalla on niin sanotun B-listan eli kaikkein eniten myyvien nimikkeiden alapuolella olevien kirjojen vahvistunut myynti. Bonnierin kustantamot keskittyivät viime vuonna muutaman kärjen strategiaan, jossa muutaman teoksen myynti pyritään maksimoimaan. Strategia nosti Ilkka Remeksen Jäätyvän helvetin viime vuoden myydyimmäksi kotimaiseksi kaunokirjaksi, David Lagercrantzin Se mikä ei tapa -trillerin myydyimmäksi suomennetuksi kaunokirjaksi ja Jari Litmasen Litmanen 10:n myydyimmäksi tietokirjaksi. Otavalla taas oli useita nimikkeitä kahdenkymmenen myydyimmän teoksen listoilla.

Kirja-alalla Bonnierin muutaman kärjen strategia ja vahva digimarkkinointietunoja on asetettu kyseenalaiseksi. Onkin ollut odotettavissa, että Bonnier muuttaisi lähinnä markkinointi- ja myyntiorganisaatiotaan. Liikehdintää on jo tapahtunut: Bonnierin myyntijohtaja Minna Kokka vaihtoi viime vuoden lokakuussa Otavan Kirjapainon toimitusjohtajaksi.

”Olemme kuunnelleet tässä muutostyössä paljon ulkopuolelta tulleita muutostarpeita – niin jakelutietä kuin kirjailijakuntaa – liittyen toimintaamme. Tämä tarkoittaa erityisesti muutoksia myynnin ja markkinointiviestinnän alueilla”, Julkunen vahvistaa.

”Tämän lisäksi arvioimme koko talon tasolla miten vastaamme markkinahaasteisiin niin kustantamisen, tuotannon , hallinnon tai muun työn osalta.”

Suomen Kuvalehti ja Parnasso ovat Otavamedian julkaisuja. Otavamedia kuuluu Otava-konserniin. Kirjoittajan pääasiallinen kustantamo on Bonnieriin kuuluva WSOY. Lähteistettömät tiedot perustuvat kirjoittajan taustakeskusteluihin kirja-alan toimijoiden kanssa niin kustantamoissa, kirjakaupassa kuin kirjailijakunnassa. Parnassossa 2/2016 julkaistaan artikkeli, jossa käsitellään kirjakauppamyynnin muutoksia.

Muokattu klo 14.59. Lisätty Timo Julkusen vastaus henkilöstövaikutuksia koskevaan kysymykseen ja lisätty haastateltavan pyynnöstä otsikkoon ”vain”-sana.