Bonnier rahastaa omakustantajat

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Haluatko kirjailijaksi? Ei se mitään.

Digiaika ja painojen pudotuspeli ovat pudottaneet kirjan valmistuskustannuksia, ja kun useilla on sanottavaa, omakustannemarkkina kukoistaa. Tämän on huomannut myös paremmin perinteisenä kirjankustantamona tunnettu Bonnier, joka on tuonut Type & Tell -omakustannepalvelunsa myös Suomeen.

Jos lanseerausta katsoo liiketoimintavinkkelistä, ristiinmarkkinointihyöty on ilmeinen: jos WSOY:n tai Tammen kustannustoimittajalle tulee käsikirjoitus, jota kustantamo ei halua julkaista, paluupostiin on kätevä liittää konsernin omakustannepalvelun mainosesite. Jos bisnesajattelu toteutettaisiin kunnolla, kustannustoimittajat saisivat liidipalkkioita sen mukaan, kuinka moni heidän hylkäämänsä käsikirjoituksen kirjoittaja päätyy Type & Tellin asiakkaaksi ja kuinka paljon kassavirtaa hän generoi yhtiölle.

Epäilen, ettei tällainen malli ole käytössä, vaikka vaikkapa autokaupassa on ilmiselvää, että autokauppias palkitaan sen perusteella, kuinka paljon hän pystyy myymään asiakkaalleen rahoitus- ja vakuutuspalveluita.

Type & Tellin kaltaisia palveluita on syntynyt Suomeen viime vuosina useita. Ideana on, että samalta luukulta saa teoksen taiton, painon ja kevyen markkinoille saattamisen. Lisähalujen, tarpeiden ja rahapussin syvyyden mukaan tarjolla on myös muita täydentäviä palveluita.