Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Bonnier rahastaa omakustantajat

Blogit Kirjailijan päiväkirja 24.5.2016 12:59
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Haluatko kirjailijaksi? Ei se mitään.

Digiaika ja painojen pudotuspeli ovat pudottaneet kirjan valmistuskustannuksia, ja kun useilla on sanottavaa, omakustannemarkkina kukoistaa. Tämän on huomannut myös paremmin perinteisenä kirjankustantamona tunnettu Bonnier, joka on tuonut Type & Tell -omakustannepalvelunsa myös Suomeen.

Jos lanseerausta katsoo liiketoimintavinkkelistä, ristiinmarkkinointihyöty on ilmeinen: jos WSOY:n tai Tammen kustannustoimittajalle tulee käsikirjoitus, jota kustantamo ei halua julkaista, paluupostiin on kätevä liittää konsernin omakustannepalvelun mainosesite. Jos bisnesajattelu toteutettaisiin kunnolla, kustannustoimittajat saisivat liidipalkkioita sen mukaan, kuinka moni heidän hylkäämänsä käsikirjoituksen kirjoittaja päätyy Type & Tellin asiakkaaksi ja kuinka paljon kassavirtaa hän generoi yhtiölle.

Epäilen, ettei tällainen malli ole käytössä, vaikka vaikkapa autokaupassa on ilmiselvää, että autokauppias palkitaan sen perusteella, kuinka paljon hän pystyy myymään asiakkaalleen rahoitus- ja vakuutuspalveluita.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu