Blogit

Proosakirjailijan arkea ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita.

Bonnier ostaa Akateemisen – kustantajakirjakauppiuuden uusi aika

Blogit Kirjailijan päiväkirja 18.6.2015 09:33
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Juhannuksenalusviikko on yrityskauppojen kovinta sesonkia, koska kevään aikana hierotut diilit halutaan saattaa päätökseen ennen kesälomasesonkia. Erityisesti tämä on tuntunut pätevän yritysjärjestelyissä, joita suomalaisyhtiöt ovat tehneet ruotsalaisten suuryhtiöiden kanssa.

Siksi ei ole yllättävää, että Stockmannin ja Bonnierin Akateemista kirjakauppaa koskevasta kaupasta kerrotaan juhannusaaton aattona. Varsinkaan kun ostaja on ruotsalainen ja myyjän toimitusjohtaja tulee samasta maasta.

Suuri uutinen ei ole sekään, että Stockmann myy Akateemisen, koska kirjakauppa ei kuulu uutta muotoa hakevan, vaikeuksissa olevan tavarataloketjun ytimeen. Akateemista on siivottu eikä sitä ole kehitetty. (Aiemmin spekuloin asialla täällä.)

Hieman yllättävänä pidän sitä, että ostajaksi päätyi Bonnier. Luultavasti halukkaista ostajista ei ole ollut järin pitkää jonoa.

Pörssitiedotteessaan Stockmann ei kerro kaupan arvoa. Veikkaan, että myyntihinta on ollut nimellinen, olennaisempaa on ollut se, että ostaja on sitoutunut jatkamaan Stockmannin vuokralaisena ja jatkamaan kirjakauppatoimintaa myös niissä tavaratalojen yhteydessä olevissa tiloissa, joita Stockmann ei omista. Lattiaa Bonnier vuokraa yhteensä 5000 neliötä.

Bonnier omistaa Suomessa kirjankustantamot WSOY:n ja Tammen. Bonnieriin kuuluu myös nettikirjakauppa Adlibris.

Toinen suuri Suomessa toimiva kirjankustannusalan konserni on Otava, joka omistaa Otava- ja Like-kustantamot ja Suomalaisen kirjakaupan. Otava osti Suomalaisen muutama vuosi sitten Sanoma-konsernilta. Samassa siivousurakassaan Sanoma myi WSOY:n Bonnierille.

Kahdella suurimmalla Suomessa toimivalla kirjankustantamolla on siis nyt myös omat kivijalkakauppaketjut. Se luultavasti kertoo eniten kirja-alan vaikeuksista. Noin yleisesti liike-elämässä on kuljettu jo pitkään toiseen suuntaan: jos konserni vanhastaan omistaa sekä tuotetta että jakelukanavaa, jakelukanava on myyty pois ja ”keskitytty ydinliiketoimintaan”.

Kun Otava osti Suomalaisen, kauppa perusteltiin sillä, että näin Otava takaa kirjojen laajan saatavuuden ympäri Suomea. Pidin silloin perustelua hurskasteluna, jolla yritettiin peittää se, että Otava sai Suomalaiset järkyttävän halvalla ja että kustantamo käyttäisi myyntikanavaa omien kirjojensa myynnin edistämiseen muiden kustantamojen kirjojen kustannuksella.

Ehkä kyse ei ole pelkästään siitä. Ehkä kirjankustantamot ovat todella huolissaan siitä, kuinka ihmiset enää saavat kirjoja ostettavakseen.

Kaupassa ehdottomasti hyvää on se, että se lopettaa Akateemisen löysässä hirressä roikkumisen. Uusi omistaja ryhtynee kehittämään ostostaan jollain tapaa. Ensi syksynä muutokset tuskin vielä ennättävät näkyä, koska kaupatkin on tarkoitus lyödä lukkoon vasta lokakuun alussa. Kauppa ilman muuta kiristää Otavan ja Bonnierin kisailua, jossa Otava on viime vuodet ollut niskan päällä.

Kirjankustantamoiden ja kirjakaupan päätyminen yhteen on jonkinmoinen paluu vanhoihin aikoihin, jolloin kirjankustantamoiden ympärille syntyi kirjakauppoja. Niin – olihan toinen Akateemisen perustajista ja alkuaikojen toimitusjohtaja Otavan Alvar Renqvist.

Kirja-alaa käsitteleviä kommenttejani lukiessa on hyvä muistaa, että omia kustantajiani ovat Bonnieriin kuuluvat WSOY ja Tammi ja että Suomen Kuvalehti kuuluu Otavamediaan, joka kuuluu samaan Otava-konserniin kuin Otava ja Suomalainen kirjakauppa.