Äänikirjapalveluiden yhdistyminen alkoi odotetusti: BookBeat hankki Suplan äänikirja-asiakkaat

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.

Jo pitkään on ollut selvää, että Suomessa ei voi toimia kannattavasti järin monta äänikirjapalvelua. Käyttäjämääriltään pienimmät palvelut ennemmin tai myöhemmin yhdistyvät johonkin suurempaan. Ehkä joitakin palveluita on perustettukin sillä ajatuksella, että yhtiöt myöhemmin myydään kilpailijalle.

Suomalaisen äänikirjapalveluiden konsolidaation aloitti Sanoma myymällä Supla-palvelunsa äänikirjatoiminnot Suomen markkinajohtajalle BookBeatille.

Sanoma ei kerro tiedotteessaan mahdollista kauppahintaa, mutta suuren suuri se tuskin on, jos sitä edes euroissa mitataan. Suuri tuskin on Suplan äänikirja-asiakkaiden määräkään. Supla on profiloitunut kirjoja enemmän podcasteihin ja Nelosen radiokanaviin. Osa podcasteista on maksullisia.

Kirjallisuuden käyttäjien kannalta Suplassa on kilpaileviin palveluihin verrattuna ollut se suuri puute, ettei sen valikoimiin ole kuulunut lainkaan e-kirjoja vaan se on jakanut kirjoja pelkästään kuunneltavassa muodossa.