Ääniä haudan takaa – näin meihin vaikutetaan

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun korvan tärykalvo värähtelee ääniaaltojen mukaan, äänen prosessoiminen kuuloaistimukseksi ihmiskehossa on vasta alussa.

Ääniaalto on voinut lähteä liikkeelle flyygelistä, jossa vasara on iskeytynyt tarkasti viritettyyn metallikieleen. Vasaran liikkeen on pannut aluille kosketinta painanut pianisti.

Onko pianisti hipaissut vai iskenyt kosketinta? Millä hetkellä hän on sen tehnyt suhteessa muiden kosketinten painamiseen? Mitä kosketinta hän ylipäätään on painanut? Sen ratkaisee usein se, mitä sävellystä pianisti on esittänyt ja mikä on hänen tulkintansa siitä.

Sävellys on taltioitu viidelle viivalle piirretyillä merkinnöillä ja sanallisilla esitysohjeilla. Alkuperäisnuotteihin vivahteita antaa vielä säveltäjän kädenjälki, se kuinka hän on pidellyt kynää ehkä satoja vuosia sitten pyrkiessään vangitsemaan mielessään soivaa sävelmää paperille yhteisesti sovittua koodikieltä käyttäen.

Vaikutusketju on pitkä ja altis häiriöille.