”Sähköautot eivät riitä ratkaisemaan päästöongelmia”

Ulkomaat 1.6.2010 17:00

Brasiliassa pohditaan liikenteen ja autoilun tulevaisuutta. Sähköauto yksin ei ole ratkaisu, sanoo kansainvälisen energiajärjestön pääekonomisti.

Reva Electric Car Companyn versio sähköautosta. Kuva Aijaz Rahi / AP / Lehtikuva.

Sisääntulo oli kieltämättä upea! Brasilian presidentti Luiz Inácio Lula da Silvan helikopteri laskeutui Rio de Janeiron lähiössä keskelle nurmikkoa perustetulle tilapäiselle kentälle rynnäkkökiväärein aseistettujen sotilaiden seuratessa vieressä. Päät kuitenkin kääntyilivät kohti esitelmöimään saapunutta suosittua presidenttiä.

Nurmikentältä presidentti riensi sisälle Riocentro-messukeskukseen, jossa on meneillään mittava liikenteen ja autoilun tulevaisuutta pohtiva Michelin Challenge Bibendum-tapahtuma.

Messuhallissa Lula otti suvereenisti haltuunsa satapäisen kutsuvierasjoukon ja kansainvälisen median. Esiintyminen oli pienimuotoinen shownäytös.

Lula da Silva sivusi esityksessään ympäristökysymyksiä ja Brasilian talouskasvua. Pian hurmioituneen presidentin puhe kuitenkin eksyi Sao Paulon liikenteeseen, Islannin tuhkapilveen ja Meksikonlahden öljyvuotoon.

Presidentti poistui paikalta, mutta pian sen jälkeen Salvador-salissa alkoi korkean tason paneeli, jossa käsiteltiin vakavia aiheita. Ryhmä totisia miehiä astelei lavalle ja sitten alkoi Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n pääekonomisti Fatih Birolin esitys.

Birolin sanoma oli synkkä, mutta selkeä: halvan öljyn aikakausi on lopullisesti ohi ja maailman energiatalous on siirtymässä uuteen vaiheeseen. Maailman öljyntuotanto saattaa saavuttaa huippunsa jo kymmenen vuoden sisällä.

1970-luvun öljykriisin jälkeen perustetun IEA:n tehtävä on edistää maailman energiaturvallisuutta, energian saatavuutta ja ennen kaikkea kestävän kehityksen mukaista taloudellista kasvua.

”Tilanne on synkkä, mutta se tarjoaa myös mahdollisuuksia. Liikenne on energiaturvallisuuden kannalta keskeisessä asemassa ja sen on muututtava. Sähköautot eivät pelkästään riitä ratkaisemaan päästöongelmia, me tarvitsemme kokonaisvaltaisemman näkemyksen. Yksi tärkeä tehtävä on saada ihmisten asenteet muuttumaan. Se ei riitä, että valtiot julkistavat toinen toistaan kunnianhimoisempia tavoitteita”, Birol sanoi.

Euroopan unioni on asettanut tiukat tavoitteet tieliikenteen energiankulutuksen ja päästöjen leikkauksille. Uusiutuvan energian osuus kaikesta tieliikenteen energiankulutuksesta pitäisi tavoitteiden mukaan olla vähintään kymmenen prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Fatih Birolin mukaan biopolttoaineilla voi olla tärkeä rooli, jos hiilidioksidipäästöihin halutaan merkittäviä vähennyksiä.

”Biopolttoaineet ovat houkutteleva vaihtoehto, sillä ne saattavat korvata tuontiöljyn määrää, tuovat markkinoille monipuolisempia energianlähteitä ja lisäävät energiaturvallisuutta”, Birol arveli.

Tämä koskettaa läheltä myös suomalaisia, sillä Neste Oil tuottaa ja kehittää biopolttoaineita uusiutuvien polttoaineiden markkinoille.

Biopolttoaineilla tarkoitetaan muun muassa kasviöljystä tuotettuja polttoaineita, joiden käyttö vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.