Baltian maiden tukkanuottaset uhkaavat valtavaa ratahanketta: rahapussin päällä istuva unioni vaatii Rail Baltican hallintoa järjestykseen

Viro, Latvia ja Liettua ovat riidelleet muun muassa junaradan reitityksestä.

Euroopan unioni
Teksti
Mika Horelli
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Euroopan unioni yrittää parhaillaan löytää yksimielisyyttä vuosien 2021–2027 budjettikehyksestä. Ainoa Eurooppa-neuvoston puheenjohtajan Charles Michelin budjettiluonnokseen nimeltä merkitty liikenneinfrahanke on Baltian halkaiseva Rail Baltica -rata.

Epäselvää kuitenkin on, mitä jättihankkeen rahoitukselle käy, kun siinä mukana olevat maat kiistelevät eri asioista.

Radan on määrä kulkea Viron Tallinnasta Latvian Riian ja Liettuan Kaunasin kautta Puolan rajalle ja sieltä edelleen Varsovaan vuoteen 2026 mennessä. Rata toteutettaisiin eurooppalaisella raideleveydellä ja sen pituus Tallinnasta Puolan rajalle olisi 870 kilometriä.

Matkustajajunien huippunopeudeksi on suunniteltu 240 kilometriä tunnissa, jolloin matka-aika Tallinnasta Varsovaan olisi noin seitsemän tuntia.

Rail Baltican rakentamiskustannuksiksi arvioidaan viidestä kuuteen miljardia euroa.